Spør legen: Glemt p-pillen

Glemt p-pillen

Hei! Jeg bruker p-piller - Yasmin - som prevensjon, Jeg har kuttet de ut i hele sommer, for jeg hadde mye humørsvingninger. Jeg fikk mensen den 17. august, og begynte igjen på Yasmin den dagen. Så gikk det en uke og 25. august glemte jeg en pille. Tok den dagen etter, sammen med pillen for den 26. aug, og da må man bruke annen prevansjon i 7 dager, for å unngå graviditet. Det gjorde vi ikke.

Fredag 31. august, altså rundt eggløsningen min, glemte jeg enda en pille. Vi hadde ubeskyttet samleie den helgen - flere ganger. Jeg har valgt å kutte ut p-pillen til jeg vet om jeg er gravid eller ikke. Har også stumpet røyken, for hvis jeg er gravid vil jeg veldig gjerne ha barnet! Tror du jeg kan være gravid? Takk! Jente 86

–Anonym bruker

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Det er vanskelig å si om du er blitt gravid, men det er farligere å glemme tablett tidlig på brettet enn sent. P-pillen virker ved å hindre eggløsning, men glemmer man den kan det sette prosessen i gang som kan føre til eggløsning. Derfor må man bruke annen prevensjon i en uke hvis pillen er glemt i mer enn 12 timer.

Hvis du har kuttet ut pillen i mer enn et par dager, vil det normalt komme en blødning. Flott at du har stumpet røyken, det samme bør du gjøre med alkohol til situasjonen er avklart. Hvis du har problemer med å huske pillen, vil det kanskje være en fordel å bruke p-plaster eller p-ring?

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2007.09.06 12:22