Spør legen: Innen når kan jeg ta abort?

Innen når kan jeg ta abort?

Hei,

Jeg er en kvinne på 23 år som akkurat har funnet ut at jeg er gravid ved en enkel hjemmetest. Det var liksom ingen tvil, siden det dukket opp to røde streker så fort jeg tok den vekk fra urinstrømmen. Nå sitter jeg og ikke aner hva jeg skal gjøre. Jeg har fortalt det til min mann. Vi giftet oss for 1,5 måneder siden. Vi hadde litt ubeskyttet sex på bryllupsreisen. Da jeg kom hjem for en drøy måned siden tok jeg en graviditetstest som var negativ. For 2 uker siden ventet jeg mensen, men den kom aldri, så det er årsakeb til at testen ble tatt i dag.

Mannen min ble veldig glad over å høre nyheten, men jeg nå føler meg superdeprimert og føler det blir helt feil og er skikkelig lei meg. Vi har ikke hatt ubeskyttet sex siden bryllupsreisen så alt tyder på at det må ha vært da jeg ble gravid, men jeg får det bare ikke til å stemme når den først viste negativt og nå plutselig positivt?

Jeg er veldig usikker på om jeg vil beholde barnet, da jeg for øyeblikket er arbeidsledig (akkurat endt en utdannelse) og hele situasjonen i seg selv passer ikke! Hva synes du jeg skal gjøre? Hvor lang tid har jeg på å bestemme meg for en abort eller ei?

–Buddeia84

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Med hensyn til når du er blitt gravid så må du ta hensyn til at eggløsning kan bli forsinket i forbindelse med bryllup og reise (blir det forresten ikke blå striper ved positiv test?).

Din mann blir glad og du lei deg fordi du ikke synes det passer. Men når passer det egentlig å få barn? Enten har man fått ny jobb eller venter på jobb, så har man lagt planer for hus og reise osv.

Fri abort er innen 12 uker fra siste menstruasjon. Medisinsk abort må utføres innen ni uker fra siste menstruasjon. Hvis du ønsker råd kan du snakke med sosionom ved sykehuset du hører til, eller du kan ta kontakt med ulike rådgivningssentra som Amathea eller AAN - alternativ til abort. Din mann er den viktigste part å snakke med, da det også er hans graviditet. Jeg håper dere kommer frem til det som føles best for dere.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2007.08.07 13:53