Spør legen: Kan jeg ha blitt befruktet under sidespranget?

Kan jeg ha blitt befruktet under sidespranget?

Hei, jeg har satt meg i et skikkelig dilemma, og er usikker på om det kan være en annen far til barnet i magen min enn samboeren min. Jeg var ordentelig på fylla og var så idiotisk og ha sex med en annen mann. Vi brukte kondom, og den sprakk ikke. Dette skjedde den 21. Jeg husker at jeg hadde mensen den 18, men husker ikke om 1. dag i mensen var 14, 15, 16 eller 17. Jeg tror det var den 15. Og mensen dukket ikke opp neste måned. Jeg har hatt sex med samboeren min i mellomtiden, men husker ikke akkurat datoene.

Spørsmålet er da: Er det noen mulighet for at denne andre mannen kan ha "truffet" med noen av spermiene sine? Jeg bruker å ha nesten en måned mellom hver mensperiode. Håper virkelig du kan hjelpe meg med dette, jeg vet ikke hvem andre jeg kan spørre! Og jeg går å grubler og er så redd for dette hele tiden! Hvis han andre er far til barnet vet jeg ikke hva jeg skal gjøre!

–Bekymret!

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Man regner med at befruktning kan finne sted i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen kommer ca 14 dager før menstruasjonen. Da det er usikkert når du hadde siste menstruasjon er det vanskelig å si noe sikkert. Hvis du har syklus på 30 dager og hadde siste menstruasjon 15. juni vil du ha eggløsning 1. juli og kan ha blitt gravid i tiden 26. juni til 1. juli. Det er derfor lite sannsynlig (usannsynlig?) at du kan ha blitt gravid ved samleie 21.juni. Så jeg håper du slipper de ubehagelige tanker og bare gleder deg til barnet. Vennlig hilsen Mette H Moen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2007.08.05 00:05