Spør legen: Alkohol rundt eggløsning

Alkohol rundt eggløsning

Hei,

jeg lurer på om det er skadelig å drikke alkohol dagen før eller samme dag som eggløsning, når man prøver å bli gravid. Kan det ha noen innvirkning på egg- og sædcellene?

Stemmer det at fosteret først tar næring fra moren etter 5 uker?

Bør man være totalt avholdene hele perioden man prøver å bli gravid? Eller kan man ta noen glass vin mellom mens og eggløsning?

–Leila K.

Trine Endsjø, jordmor svarer:

Dette med alkohol og svangerskap og ikke minst spørsmålet om alkohol i perioden man prøver å bli gravid, er et ganske ømtåelig tema. Man vet at det er skadelig å drikke alkhol i svangerskapet, og man vet ikke hva som er minste mengde for det som kan være skadelig. Å drikke tidlig i svangerskapet kan være farlig på en annen måte enn senere i svangerskapet, men det er ikke ufarlig eller greit å drikke i perioden fra befruktning til man vet at man er gravid. Likevel er det mange som uforvarende drikker i denne perioden, noe man bare må leve med siden ikke alle svangerskap er like godt planlagt. Det viktigste er at man ikke drikker fra den dagen man vet at man er gravid. Hvis du drikker litt vin i perioden mellom mens og eggløsning, kan jeg ikke tro at det gjør noen skade. Selv om det tar flere uker før fosteret er festet til mor via navlestreng, blir fosteret påvirket av det mor inntar av både alkohol og medikamenter. Siden det tok så lang tid før jeg fikk svart deg, skal du ikke betale for tjenesten.

– Trine Endsjø, jordmor

Publisert: 2005.11.19 23:56