Spør legen: Diabetes 1 & 2
Diabetes 1 & 2
Jeg fikk diabetes som 15 åring.Jeg har vært godt regulert nesten hele tiden med små unntak.Jeg var hos min allmennlege her en dag og da spurte han meg om jeg var sikker på at jeg hadde type 1 diabetes.Trodde jeg skulle dette av stolen!Jeg har brukt insulinpenn og spøyte fra første dag og har nå levd med dette i 15 år.Jeg spurte han en gang til om han mente det alvorlig,og han sa videre:"Er du sikker på at du er riktig diagnostisert som type 1 pasient og ikke type 2".Etter hva jeg har forstått,er det ingen 15 åringer som får type 2 diabetes??Er virkelig leger så uvitende?Det skal sies at jeg er overvektig og har en BMI på 35,men det skulle da ikke spille så stor rolle,da jeg fikk diabetesen veide jeg 40 kilo!Dessuten bruker jeg fast 80 IE med Humalog til dalig og 40 IE med Insulatard om kvelden,så dette skulle vel ikke være noe tvil om at jeg HAR type 1????Jeg ble virkelig opprørt av denne legen
–Øda
Stein Vaaler svarer:
Hei
Type 2 diabetes er svært sjelden i ung alder. Det finnes imidlertid en type (MODY) som vanligvis er relativt "mild" og ofte kan behandles med kost og tabletter eller små mengder insulin. På bakgrunn av din historie synes jo type 1 relativt sikker.
Jeg vil likevel understreke at diabetes hos unge mennesker ikke er svært vanlig slik at mange "vanlige" leger har liten erfaring. Det er også slik at vi leger forventes å vite mye om det meste og i dag er det neppe mulig. Vi får derfor ofte "huller" i kunnskapen som kan føre til "dårlige" svar. Det er derfor viktig at mennesker med kroniske sykdommer som selv har mye kunnskap sier fra i slike situasjoner slik at vi kan få muligheten til å oppdater oss. Dersom legen ikke "tåler" dette bør man nok finne en ny lege som har mer interesse for det en selv feiler.
Vennlig hilsen
– Stein Vaaler
Publisert: 2000.11.22 21:14