Spør legen: Er det hjelp å få hos allmennleger e.l med overvekt?

Er det hjelp å få hos allmennleger e.l med overvekt?

Hei!

Jeg har hatt spiseforstyrrelser i noen år. Dette har ført til at jeg har lagt på meg mange usunne kiloer. Dette har blitt en plage. Alt er så tungt, og jeg merker at det er en belastning for ryggen. Jeg spiser nå. Slanker meg ikke på noen måte. Det har jeg gitt opp. Jeg har prøvd alt av slankeprodukter og dietter, og det har ikke blitt, som dere sikkert skjønner, noe positivt resultat.

Er det mulig for meg å gå til en allmennlege eller noen andre som har greie på dette, å få hjelp til å komme tilbake til min normale vekt, med hjelp av et sunt kosthold? Dette er ikke fordi jeg vil slanke meg, men jeg vil lette kroppen min for den belastningen jeg selv har påført meg. Men jeg greier det ikke alene. Og jeg er veldig skeptisk til alle disse "mirakelkurene" som blir aventert. Jeg vil ha profesjonell hjelp.

Hva slags behandling kan jeg eventuelt spørre etter?

På forhånd takk!

Med vennlig hilsen

–JOJOn

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide svarer:

Hei, JOJOn.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en ernæringsfysiolog. Legen din kan sikkert hjelpe deg med å finne en i nærheten der du bor. Ernæringsfysiologen kan så sette opp en kostplan som kan hjelpe deg i å gå ned i vekt på en sunn og forsvarlig måte.

Lykke til!

Vennlig hilsen

– Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Publisert: 2001.09.11 04:18