Spør legen: Jeg vil ha mindre mage

Jeg vil ha mindre mage

Hei. Jeg prøver å komme i form og redusere volumet på magen min. Jeg trener fotball 3-4 ganger i uka nå, og spiser følgende mat: fullkorn (både brød og frokostblanding), brunost, blåbær, kylling, egg, nudler og drikker mest vann med is-te pulver. Jeg spiser mye brød med brunost og blåbærsyltetøy.

Jeg bor i Canada for ett år for å studere, og her er det lite hjelp å få. Alle spiser fast food. Har du noen tips om hvordan jeg kan spise bedre? Det hadde vært fantastisk. Er litt i villrede...

På forhånd; tusen takk!

–kamufLars

Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog svarer:

Hei du!

Litt vanskelig å si noe om vekten din siden du ikke sier hva du veier eller hvor høy du er. Men siden du vil ha mindre mage, regner jeg med at du har noen kilo ekstra. Som du sikkert vet er det ikke mulig å "punktslanke" seg, men går du ned i vekt vil du sikkert få mindre mage også. Fint at du skriver litt om hva slags mat du pleier å spise, men når det gjelder vekten er det jo ikke bare hva du spiser men også hvor mye du spiser som har en betydning. Det er fullt mulig å gå opp i vekt ved å spise sunn mat hvis man spiser altfor mye.

Veldig bra at du trener såpass mye! Skal du ned i vekt må du forbrenne mer kalorier enn du får i deg gjennom mat og drikke. Dette kan du enten gjøre ved å spise mindre, trene mer eller en kombinasjon av begge deler. I ditt tilfelle høres det ut som det er matinntaket du bør gjøre noe med; altså spise sunnere/mindre.

Skjønner godt at det kan være vanskelig å tenke vekt når du bor i Cananda der det er mye fast food. Men såvidt jeg vet finnes det også veldig mye sunn mat der borte, det gjelder bare å velge riktig! Du sier at du spiser fullkornbrød og frokostblandinger. Det er bra, men det kan faktisk være ganske mye sukker i en frokostblanding selv om den inneholder fullkorn. Velg derfor de frokostblandingene som inneholder mest fiber og minst sukker, dette gjelder også brød!

Når det gjelder pålegg bør du velge magert proteinrikt pålegg slik som kalkunpålegg, skinke, egg, magre oster og fiskepålegg. Brunost inneholder mye sukker, og er noe du bør spise mindre av nå som du vil ned i vekt. Nudler er ikke slankemat - det er nemlig veldig kjappe karbohydrater.

Det virker ikke som du spiser så mye frukt og grønnsaker, så det bør du begynne med. Selv i fast food-verdenen er det nå mulig å få både salat/grønnsaker, og sunnere matalternativer - slik som f.eks. wraps.

Og så til drikke: Iste inneholder mye sukker. Trener du hardt i over en time kan du trenge drikke med sukker, men ellers holder det å drikke vann. Drikk gjerne skummet melk til noen av måltidene, men ikke for mye juice. Det inneholder nemlig mye sukker. Brus, saft og annen sukkerholdig drikke bør du selvfølgelig drikke lite av.

Ellers kan det være lurt å spise ofte nok, slik at du ikke spiser altfor mye og blir fristet til å velge altfor usunn mat når du først spiser.

Ønsker deg lykke til både med vekt og studier!

– Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog

Publisert: 2008.10.09 10:53