Spør legen: Ned i vekt på en forsvarlig måte
Ned i vekt på en forsvarlig måte
Hei. Jeg er ei jente på 41 år. Jeg er 175 cm høy, og har de femten siste åra lagt på meg mange, mange kg. Veier nå 150 kg og er helt fortvila. Jeg har forsøkt å slanke meg, men ender opp med at jeg legger på meg enda mer etterpå. Jeg tror problemene startet i 23 års alderen da jeg bare ville gå ned noen kg, og tror vel ofte det at unge jenter som begynner å slanke seg får problemer med vekta senere i livet. Har hele tiden i oppveksten og som ung voksen hatt normalvekt.
Jeg ønsker å få tips om hvordan jeg på en forsvarlig måte kan gå ned i vekt. Hvordan begynner jeg?
–linnea67
Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog svarer:
Hei du!
Med en vekt på 150 kilo og høyde på 175 cm har du en BMI på 49, og er som du sier kraftig overvektig. Siden du var normalvektig som barn og ung voksen, regner jeg med at du har vært i kontakt med lege i forhold til vekten i voksen alder. Hvis ikke syns jeg du skal ta deg en tur til legen og få målt stoffskiftet, blodsukkeret, blodtrykket osv. Du KAN jo ha et lavt stoffskifte som gjør at du legger på deg veldig lett. Da er det i tilfellet nødvendig med medisiner i tillegg til endret kosthold og livsstil. Det kan også hende at du har utviklet diabetes type 2 - du er uansett i faresonen for å utvikle det. Går du ned i vekt vil du kunne redusere denne risikoen betydelig.
Noe av det viktigste når du skal ned i vekt, er at du setter deg realistiske mål. Du bør ikke gå ned noe særlig mer enn 1/2-1 kilo per uke. Dette virker kanskje lite, og det vil selvfølgelig ta litt tid før du når den vekten du ønsker. Men, du har jo tross alt brukt nesten 20 år på å legge på deg alle disse kiloene, så da er det ikke gjort på et blunk å bli kvitt dem.
For at du skal gå ned i vekt trenger du å forbruke mer energi (kalorier) enn du får i deg. Dette kan du gjøre ved å spise mindre, bevege deg mer, eller en kombinasjon av begge deler. Husk å begynne rolig mht. fysisk aktivitet, f.eks. med nokså rolige turer. Du har en tung kropp, og det er viktig at du ikke får skader eller starter opp med trening som er altfor tung for deg.
Du sier ingenting om hvordan du spiser nå, men generelt opplever mange overvektige at det er lurt å spise nokså ofte, og å alltid spise frokost. Spiser du på den måten holder du blodsukkeret mer stabilt, og det er lettere å unngå overspising eller impulskjøp av usunn mat når du plutselig kjenner at du er sulten. Ellers så gjelder de rådene du helt sikkert har hørt før; mye grønnsaker, en del frukt, grovt fiberrikt brød fremfor lysere bakevarer, nok proteinrik mat i form av egg, magre melkeprodukter, kylling, kjøtt og fisk, samt at du unngår søte drikker og andre søtsaker.
Og helt til sist: Det kan være lettere og mer motiverende hvis du har noen som følger deg litt opp, enten det er en lege, en ernæringsfysiolog eller kanskje til og med en venn eller "medslanker".
Ønsker deg lykke til! Og må bare nok en gang minne deg på at vektreduksjonen ikke må skje for raskt, da er det nemlig stor risiko for at du ikke bare mister fett men også muskler. Resultatet blir da at forbrenningen går ned og at det dermed er vanskeligere å gå videre ned i vekt.
– Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog
Publisert: 2008.09.23 13:35
Siste 50 spørsmål og svar
- Matallergi
- Hvor stort energibehov har jeg?
- Aktiv vegetarianer som er blitt for tynn
- Kreatin og doping
- Får jeg i meg nok vitaminer?
- Lupus-diagnose og problemer med oppblåst mage
- Kosttilskudd i jobbsammenheng?
- Parkinson og kosthold
- Råd mot forstoppelse under graviditet
- Frokost som varer
- Forbedring av kosthold
- 28 egg i uken
- Fedme- svangerskap - mat
- Hvor mye morsmelkerstatning?
- Har jeg en spiseforstyrrelse?
- vektreduksjon og almentilstand
- Hjelper fordøyelsesenzym-tabletter?(etter tarminfeksjon)
- Urolig mage
- Fjerning av galleblæren - hva skjer med fordøyelsen?
- Når begynner dietten å virke?
- Hvilken diett skal jeg velge?
- Fryser - skyldes det lavt stoffskifte?
- Vekt og kneproblemer
- Riktig kosthold for ADHD
- Muskelmasse versus slanking
- Xenical og diett
- Mat som blir servert etter kok/kjøl-metoden
- Re: Protein, glucagon og insulin Re: Protein, glucagon og insulin
- Jenta er snart 13 år og er bare 146 cm
- Crohns sykdom - hva bør jeg ikke spise?
- Mageproblemer - kan det være Candidasyndrom?
- Ketose - hva er det?
- Kosthold for små barn
- Et spørsmål om oppvarmet mat
- Hjerteinnfarkt og kosthold
- Hva inngår i et normalt kosthold?
- vitaminer og vegetarmat
- Nærings/ernæringsdrikker
- har jeg bra nokk kosthold?
- Sterk mat farlig?
- Når man ikke drikker melk
- Tomatjuice sunnere enn appelsinjuice?
- hva skal man drikke?
- Gravid og kosthold
- drikke juice?
- Overvekt og insulin
- Hvilken matolje?
- usunt kosthold?
- Er det hjelp å få hos allmennleger e.l med overvekt?
- kalorier i kaffe