Spør legen: Veggis på jordet...?

Veggis på jordet...?

Hei! Jeg er en jente på 35 år. Jeg er veggis, og i løpet av en dag spiser jeg havregrøt eller yoghurt til frokost, yoghurt m/musli og frukt til lunsj, middag er ofte ris eller pasta m/brød og grønt. Jeg tar vitaminer i tillegg. Er dette et OK kosthold, eller får jeg for lite proteiner?

Jeg har lav forbrenning og spiser bare rundt 1000 kcal pr dag. Spiser jeg mer, legger jeg på meg. Jeg er 168 og veier 55 kg og trives med det. Jeg trener ikke, og etter å ha prøvd masse forskjellig trening, har jeg bestemt meg for heller å gjøre det jeg liker, nemlig å gå tur og i løpet av en uke går jeg 5-8 timer. Når jeg går på flat mark ligger pulsen på 120, er det for lite? Hva bør pulsen min ligge på for å få best utbytte?

Vær så snill å ikke svare at jeg må begynne å trene eller kun spise proteiner! Jeg har funnet et kosthold og en trimform som fungerer for meg og som jeg trives med. Jeg vil bare vite om jeg er helt på jordet og bryter ned kroppen eller noe sånt ;o)

–Anonym bruker

Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog svarer:

Som du vet er kjøtt, fisk, fugl og egg veldig gode kilder til protein. Hvis du spiser egg og melkeprodukter, og samtidig er flink til å bruke soyaprodukter og belgfrukter, vil du uten problemer få i deg nok proteiner. Det skal en del til for at man ikke får i seg nok protein, så jeg tviler på at du får i deg for lite. Men, utifra det kostholdet du beskriver så ville jeg nok likevel rådet deg til å bruke litt mer soya og belgfrukter slik at du fikk et litt mer balansert kosthold.

Du er tynn, og spiser jo som du sikkert selv vet litt for lite. Grunnen til at du legger på deg hvis du spiser mer kan faktisk være fordi du får i deg for lite proteiner. Det har nemlig vist seg at det er lettere å holde vekten når man får i seg nok protein. Mitt forslag er derfor at du både øker kalori- og proteininntaket ditt noe. Hvis du samtidig begynner å trene regelmessig vil du ikke gå opp i vekt, men høyst sannsynlig få mer energi og kanskje også mer muskler. Trening i form av turgåing er helt fint, ihvertfall når du går såpass raskt og såpass mye som det du gjør.

Du er altså ikke helt på jordet! Men med litt mer proteinrik mat vil du kunne tillate deg selv å spise mer uten å gå opp i vekt. Det er ikke snakk om store mengder, bare at du har litt mer fokus på å få i deg bønner, erter, linser, soya, melkeprodukter (og egg hvis du spiser det). Fint at du tar vitaminer, men ta også tran eller omega-3 kapsler slik at du får i deg nok av de gunstige omega-3 fettsyrene.

Lykke til videre!

– Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog

Publisert: 2008.09.12 10:34