Spør legen: Sterk mat farlig?

Sterk mat farlig?

La inn følgende spørsmål på åpent forum men fikk dessverre bare et svar. takk for det regal ! Men jeg trenger nok i tilegg et svar fra fagfolk her !!!

Etter en diskusjon på arbeidsplassen fikk jeg fortalt at man ødelegger smaksløkene ved å spise sterk mat ? Jeg mener dette ikke er sant men mange på jobben mente noe annet. Jeg synes fremdeles kjøttkaker smaker kjøttkaker og thaimat som thaimat. En sak er vel at jeg mer vant til sterk mat enn hva noen folk er med forskjellige "kryddrete" matretter men at jeg derfor skulle ha ødelagt mine smaksløker...nææææ...? Er sterk mat "farlig" på noen som helst måte? hvordan?

- lazygirl

–lazygirl

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide svarer:

Hei lazygirl,

Cellene i smaksløkene regenereres ca hver 2. – 3. uke – dvs at man kan forandre smakssansen noe. Opplevde dette på et livsstilssenter jeg jobbet en liten periode. Pasientene som kom inn var ofte vant til sterk mat, men etter 3 uker med maten der syntes de den krydrede maten de var vant til før var altfor sterk.

Et problem med forbruk av mye sterkt krydret mat er den økte faren for munn-, spiserørs-, og magekreft.

Vennlig hilsen

– Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Publisert: 2002.03.24 19:37