Spør legen: Puls, treningseffekt og forskjeller
Puls, treningseffekt og forskjeller
Vi er to damer på 41 år som liker å trene sammen, og som har noen spørsmål ang. puls og treningseffekt.
"Anne" er 167 cm lang, 74 kg, makspuls på 184, ikke-røyker.
"Berit" er 160 cm lang, 68 kg, makspuls på 185, røyker.
Sammen trimmer vi på ski, jogger og går med staver. Nå i vinter har vi gått mye på ski med pulsklokker, og i den forbindelse har vi noen spørsmål.
"Berit" oppnår raskt puls på 75-80 prosent av maks, det skjer i løpet av de første 400-500 meterne i relativt rolig tempo. For at "Anne" skal oppnå samme effekt, må "Berit" ligge på 85-90 av maks i 1-2 km. Når så "Anne" kommer opp på samme puls som "Berit", går hun gjerne over eller ligger på samme puls.
Hvorfor er det så stor forskjell på pulsøkningen? Vi går daglig en 17 km lang runde på ski. Hvis denne gås i et tempo hvor begge blir slitne og ligger på puls rundt 85-90 prosent av maks, så forbrenner "Berit" ca 700 kalorier ("Anne" har ikke kaloriteller på sin pulsklokke").
Hvis vi går samme runden på puls mellom 70-75% av max med kun et par "topper" opp mot 85 prosent av maks (korte), så forbrenner "Berit" snaut 900 kalorier. Hvorfor?
Siden vi begge har et visst konkurranseinstinkt, inviterer vi hverandre med på små spurter opp bakker. Uansett hvor hardt det er kjørt på forhånd, så vinner "Berit" enhver spurt. "Anne" stiver nesten umiddelbart det blir fartsøkning, mens "Berit" kan øke farten hele veien mot toppen. Hvorfor er det slik?
Et siste spørsmål: Er det helt ok og helsebringende å gå 17 km på ski hver dag? Bør man alltid ligge på en marsfart på 70-80 prosent av maks, eller bør man ta turer hvor man presser hele veien også?
–Treningsfantast
Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut svarer:
Hei og takk for spørsmål. Jeg er litt usikker på noen av spørsmålene, men jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan :) Jeg klipper ut noe av teksten og svarer direkte etter hvert spørsmål:
"Berit" oppnår raskt puls på 75-80 prosent av maks, det skjer i løpet av de første 400-500 meterne i relativt rolig tempo. For at "Anne" skal oppnå samme effekt, må "Berit" ligge på 85-90 prosent av maks i 1-2 km. Når så "Anne" kommer opp på samme puls som "Berit", går hun gjerne over eller ligger på samme puls.
Hvorfor er det så stor forskjell på pulsøkningen?"
Det er trolig fordi dere har ulike slagvolum. den som øker MINST i puls (på samme fart), har sannsynligvis det største slagvolumet (dvs. den mengde blod hjertet pumper ut pr slag).
"Vi går daglig en 17 km lang runde på ski. Hvis denne gås i et tempo hvor begge blir slitne og ligger på puls rundt 85-90 prosent av maks, så forbrenner "Berit" ca 700 kalorier ("Anne" har ikke kaloriteller på sin pulsklokke"). Hvis vi går samme runden på puls mellom 70-75 prosent av maks med kun et par "topper" opp mot 85 prosent av maks (korte), så forbrenner "Berit" snaut 900 kalorier.
Hvorfor?
Kaloriberegningen på pulsklokker er i beste fall svært unøyaktig. klokka "vet" ikke hva slags aktivitet dere driver, den har kun pulsen + varigheten på aktiviteten til å beregne ut fra. Pulsklokker vil derfor ofte beregne et høyt totalt forbruk hvis man jobber på moderat intensitet over lang tid, sammmenlignet med høy intensitet på kortere tid. For deres del kan man enkelt si at hvis dere går den samme runden på ski, vil kaloriforbruket være veldig likt uansett hvor fort dere går siden runden er like lang hver gang (men tiden vil variere med hvor fort/intensivt dere går). Pulsklokka vil ofte beregne et høyere kaloriforbruk på en roligere tur fordi det tar lengre tid.
"Siden vi begge har et visst konkurranseinstinkt, inviterer vi hverandre med på små spurter opp bakker. Uansett hvor hardt det er kjørt på forhånd, så vinner "Berit" enhver spurt. "Anne" stiver nesten umiddelbart det blir fartsøkning, mens "Berit" kan øke farten hele veien mot toppen.
Hvorfor er det slik?
Berit er i bedre form. Hun har sannsynligvis en mer utvillet fremdridtsmuskulatur (de musklene som skaper fart når dere går på ski), og hun har muligens også større slagvolum.
"Et siste spørsmål: Er det helt OK og helsebringende å gå 17 km på ski hver dag?"
Det bør ikke være noe problem, men det blir kanskje noe monotont?
"Bør man alltid ligge på en marsfart på 70-80 prosent av maks, eller bør man ta turer hvor man presser hele veien også?"
Variasjon er fint. To rolige turer og en tøff tur kan være en ok rytme. Husk å ta hviledager når dere er slitne!
Jeg ville testet makspulsen deres (med mindre dere har gort det allerede) for å få nøyaktig svar på hvor høy den egentlig er. Jeg vil tippe at den ligger mellom 190 og 200. Test makspuls når dere løper.
God trening!!
– Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut
Publisert: 2010.02.19 14:48
Siste 50 spørsmål og svar
- Høy maxpuls for alderen
- Hvordan stramme opp magen?
- Trening med hjertesvikt
- Trening av bena når ryggen er vond
- Problemer med stortærne
- Vonde heler/akillesfester
- Lavt stoffskifte og stivhet etter trening
- Trening mot slitasjegikt i knær
- Hvorfor er jeg så tungtrent?
- Ønsker raskest mulig kondisjons-progresjon
- Vektoppgang ved treningsstans
- Spørsmål om proteiner og trening
- Vekt på sekk i forhold til kroppsvekt
- seneskader
- treninngs problemer
- Tykke ankler og legger
- Marevan og Anabole Steroider.
- Høy puls
- Bein-hinne betennelse
- Puls og spinning
- Slanketabletter fra bodybuildermiljøet?
- Utsliting av knær
- Stikkende muskesmerter
- Mat, trening og tidligere anoretiker
- Dopingliste
- Trening etter influensa
- Et merkelig symptom
- Elektronisk Muskel Stimulering (EMS)
- Decadron eller decanol brukt som anabolt steroid
- Høy puls - farlig?
- Kan man bli steril...
- Vonde knær
- Chondroitinsulfat