Spør legen: Idrettsbrokk eller Gilmores groin
Idrettsbrokk eller Gilmores groin
Etter å ha lest en del på nettet lurer jeg på om jeg har pådratt meg idrettsbrokk, og om dette gjør at jeg bør avstå fra deltakelse et i planlagt maratonløp om 3 uker.
Etter å ha drevet med "ad hoc"-løping i perioder startet jeg å trene til maraton for drøye 5 år siden. Løp 4 maratonløp på ett år, og de siste måneder før det siste løpet begynte jeg å kjenne en murring i lyske- eller bukregionen. Smertene ble gradvis sterkere ettersom treningsmengdene økte, men ikke mer enn at jeg gjennomførte maraton - selv om lyskesmertene hemmet meg utover i løpet.
På grunn av smertene stoppet jeg å løpe og begynte med syklimg og spinning i stedet. Kjenner ikke smerter under sykling, men ved tøyning kjente jeg at det fortsatt "var noe der".
Selv om jeg ikke var blitt helt bra av dette begynte jeg på nytt å trene til maraton for 6 måneder siden. Har økt treningsmengde gradvis til ca 80 km i uken siste 10 uker.
Etter hvert har smerten blitt tydeligere og de siste 3-4 ukene veldig plagsom. Det gjør vondt når jeg starter å løpe, blir litt bedre når jeg er varm, men tiltar så utover i aktiviteten. Intensitet og varighet forsterker smertene.
Smertene fremprovoseres best ved å sitte på en stol, bøye overkroppen fremover og samtidig presse knærne sammen. Det gjør også vondt når jeg hoster. Jeg klarer ikke å finne smertepunktene ved å trykke på mage- eller lyskeregionen. Til det virker det som om de sitter for dypt.
Jeg skal løpe maraton om 3 uker, men er nå engstelig både for om jeg klarer å gjennomføre pga smertene og om dette kan forverrer skadesituasjonen. Tenkte slutte med løping etter dette inntil jeg vet at skaden er 100% leget.
Hva vil du råde meg til å gjøre?
–mann 45 år
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege svarer:
Et lyskebrokk blir problematisk når tarminnholdet som kommer ut gjennom åpningen ikke går tilbake av seg selv eller ikke lar seg presse tilbake.
Slik som du nå beskriver plagene, synes jeg du først skal opereres før du i det hele tatt tenker maraton. Når smerter og ubehag er så uttalte, tyder det på at presset på tarmene i den såkalte brokk-porten ikke er ubetydelig.
Men inntil så skjer kan du selvsagt bedrive den type trening som du merker ikke er spesielt provoserende.
Lykke til videre.
– Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege
Publisert: 2010.04.19 12:27