Spør legen: Betennelse i leggen

Betennelse i leggen

Hei! På fritiden er jeg step-instruktør. Den siste tiden har jeg fått smerter i leggen når jeg satser med den høyre foten, dvs. når jeg hopper opp og ned på steppen. Dette har vært så plagsomt at jeg har måttet sykmelde meg fra disse timene, da det å gå i trapper også har vært veldig ubehagelig.

Det hele kom ganske plutselig. Det var ikke særlige smerter når jeg gikk. Da det ikke hjalp noe særlig med hvile eller innsmøring med betennelsesdempende gel, gikk jeg til legen som sa det var en betennelse i leggen og han gav meg en ukes kur med Voltaren.

Det hele så ut til å bli ganske bra, siden jeg bare kjente det litt i leggen i trapper. Å jogge og andre treningsformer etter kuren har gått helt fint. Men da jeg skulle opp på steppen igjen var det akkurat som at jeg landet litt skjevt og så var det gjort. Nå kjenner jeg det ganske godt (bedre enn tidligere) i tjukkleggen når jeg går. Jeg har problemer med å gå ned trapper og er igjen sykemeldt fra hobbyen min. Smertene er lokalisert der leggen er tykkest på innsiden av leggen. Når jeg strekker vristen kjenner jeg det godt i overgangen til der leggen er tykkest.

Har du noen forslag til hva jeg kan ha gjort meg, og noen råd om hva jeg skal gjøre. Jeg ønsker forøvrig å fortsette med trening og trenger tips om ev. gunstige treningsformer.

–H-LEGG

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege svarer:

Det å være step-instruktør er en krevende jobb på mange måter. For å ta dette ganske ensidige "opp og ned" med ganske store belastninger på leggene bør man i tillegg trene allsidig. Jeg vil anbefale generell styrketrening samt sykkel, enten dette er inne eller utendørs.

Men når uhellet først er der så må du innstille deg på at det tar litt tid. En slik skade i leggen starter gjerne med en avrivning av muskelfibre med etterfølgende inflammasjon (overbelastningsbetennelse). Tilhelingen tar ofte 4-5 uker. Tren alternativt og avslutt hver trening med å legge is på det skadde området.

Ellers har jeg god erfaring med lette tøyningsøvelser i etterkant av dette. Men som du forstår, vær tålmodig før du setter igang med step igjen. Det kan også være en ide at du bruker treningssko med noe hæl i fremtiden.

Lykke til!

– Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Publisert: 2008.05.28 19:31