Spør legen: Smerter i høyre lår

Smerter i høyre lår

For en uke siden fikk jeg store smerter i låret, omtrent på fremsiden, men litt mot innsiden av låret. Det gjør vondt når jeg sitter og hever foten, og i det jeg skal legge tyngde på foten etter å ha reist meg, men etter noen skritt kjenner jeg mindre. Om jeg ligger og hever foten i strak stilling, er foten ganske kraftløs somtidig som det gjør vondt. Jeg trener mye, men kan ikke huske at jeg har gjort noe som fremkalte dette - jeg våknet på en måte bare med det.

Er dette noe for fysioterapeut eller kiropraktor? Er det skadelig om jeg trener, og hvor lenge kan dette vare?

–Kamilla27

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege svarer:

Plutselige smerter i låret med etterfølgende redusert muskelkraft, tyder på at du har fått en avrivning av noe muskelfibre. I første omgang er det viktig med ro og etter hvert er det å anbefale at du får veiledet opptrening hos en fysioterapeut.

Vanligvis tar det 4-5 uker før arrvevet har styrket muskulaturen slik at du kan gjenoppta vanlig aktivitet igjen. I mellomtiden bør du drive alternativ trening, dvs. all aktivitet av resten av kroppen din vil være gunstig. Det fremmer blodsirkulasjonen i det skadde området også og vil dermed fremme tilhelingsprosessen.

Lykke til.

– Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Publisert: 2008.05.28 19:13