Spør legen: Vonde heler/akillesfester
Vonde heler/akillesfester
Hei. Jeg gjorde som vanlig i sommer og sjekket hvor fort jeg klarte å gå på Skåla i Loen (Nordfjord). Etter denne seansen har jeg hatt problemer med helene/akillesfestene på begge bena. De er begge vonde om morgenen, men jeg glemmer det utover dagen. Videre kjenner jeg godt ubehag når jeg løper og etter at jeg har syklet lengre distanser.
Jeg skal på flere turer utover høsten, blandt annet en uke i alpene. Derfor er jeg litt opptatt av å bli kvitt dette ubehaget. Samtidig sliter jeg dersom jeg ikke kan bevege meg eller trene. Tips mottas med takk.
–skriv08
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege svarer:
Slike "kroniske problemer" med akilles/overgang til leggmuskel er ikke lett ä løse her og nå. Legg vekt på mest mulig variert trening: Løping på flatt underlag, sykkel på lette tråkk, sko med litt oppbygde heler osv. Ellers pleier vi gi råd om 10 minutter med beina i isbøtte etter trening. Ved økt blodgjennomstrømning i etterkant blir den reparerende blodgjennomstrømningen intensivert.
Har du tid til behandling hos fysioterapeut kan det også väre en bra ting for deg.
Lykke til, men uansett; tålmodighet er nødvendig.
– Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege
Publisert: 2007.08.31 10:15