Spør legen: Slanketabletter fra bodybuildermiljøet?

Slanketabletter fra bodybuildermiljøet?

Da jeg er en Mann 40 år og 125 kg føler jeg at jeg nok er 25 kilo for tung, er aktiv men sliter med og få av meg kiloene, har fått tilbud om og kjøpe tabeletter i bodybuildermiljøet som øker forbrenningen, tabelettene heter broncoterol 0,02 mg ( 3 pr dag) og lurer på hva det er slags tabeletter og hva de gjør med kroppen? Lurer på om det er mulig og få et eller annet hos lege som kan hjelpe meg da jeg har store problemer med min overvekt med blant annet snorking (sover i maske) og føler meg veldig sliten?

–1021

Thor-Øistein Endsjø, Idrettslege, NIMF svarer:

Jeg kjenner ikke til broncoterol og finner det heller ikke i det jeg har av oppslagsverk. Kroppsbyggere har brukt mye rart for å trimme vekten før konkurranser. Noe er klart helseskadelig å bruke og noe er mer i grå sone.

Nøkkelen for deg bør være kombinasjon av mer trening, riktig mat og evt. vektreduserende medikament som du bør snakke med fastlegen din om. Ellers gå inn på VG.no de har masse bra stoff om overvekt.

Til slutt , med såpass høy vekt du har, kan trening gå utover beina dine. Sykling og svømming er i en slik situasjon fint. Lykke til!!

– Thor-Øistein Endsjø, Idrettslege, NIMF

Publisert: 2005.08.24 17:40