Spør legen: Klokka tikker

Klokka tikker

Jeg er en kvinne som akkurat har fylt 35. Jeg har ikke barn, noe som skyldes flere år i diverse håpløse forhold.

Nå er jeg sammen med en herlig mann som er åtte år yngre enn meg, og både han og hans familie ønsker at vi skal få barn. Det ønsker jeg også.

Jeg forstår at mitt fruktbarhetsvindu kan være lukket nå, men vi må jo selvsagt prøve. Artikler på internett forteller mer eller mindre at toget er gått når man har blitt 35, og jeg skjønner jo biologien bak det.

Mitt spørsmål er: Vil tre måneder forandre noe i mitt tilfelle?

Vi har ikke vært sammen i mer enn ti måneder og tenkte å prøve fra mars/april i år. Men burde vi starte allerede nå? Kan min fruktbarhet forandre seg meget på disse tre månedene?

Jeg har vært gravid før, da jeg var rundt 26, men mistet . Ellers er jeg frisk, ungdommelig, røyker ikke, trener regelmessig, har normale menstruasjoner osv. Jeg har aldri hatt noen kjønnssykdommer og har heller ikke fått påvist noe galt med underlivet.

Takk for svar :)

–Repsilje

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Nå synes jeg du er veldig pessimistisk. Hvis du søker opp Statistisk årbok på nettet, tabell 72 om fruktbarhet etter mors alder, vil du se at det fødes mange barn av mødre over 35 år.

Fruktbarheten er absolutt til stede, men den reduseres sterkt, spesielt etter 37 år. For manges vedkommende betyr det at de må jobbe lenger med å bli gravide og må regne med større risiko for abort, og, spesielt etter 40 år, økende forekomst av kromosomfeil hos fosteret. Det kan sjekkes.

Hvor mye tre måneder betyr i den sammenheng er vanskelig å si, men fra 35 til 40 år halveres fruktbarheten. Jeg vil anbefale deg å begynne å spise folat, 400 mikrogram daglig, ikke røyke og drikke minimalt med alkohol.

Min egen mor var for øvrig 38 da jeg ble født, og jeg kan regne ut at hun ble gravid etter to måneders forsøk, men så kom hun sent i overgangsalderen, og da er man fruktbar i høyere alder.

Lykke til, med vennlig hilsen Mette H Moen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2010.01.13 13:36