Spør legen: Hvor mye folat bør jeg ta?
Hvor mye folat bør jeg ta?
Jeg (31) og min samboer (30) planlegger å få barn. I den forbindelse lurer jeg på hvor mye folat jeg bør ta, fordi; min bror (har bare ett søsken) har fått et barn med ryggmargsbrokk (åpent sår, "medium" skade), samt to barn til uten ryggmargsbrokk (dosen folat ble tidoblet før de fikk de to siste barna). Jeg lurer på om jeg også er i risikosonen siden min bror fikk et barn med denne skaden.
Det er ingen andre i vår familie eller i min samboers familie som har fått barn med ryggmargsbrokk. Den eneste som kan nevnes er på min mors side; hennes søster fikk to barn med åpen gane. Ellers ingen skader såvidt jeg vet.
Jeg har nå tatt vanlig dose folat i 3 måneder. Ble anbefalt av min fastlege å ta vanlig dose i 3-5 måneder før jeg prøver å bli gravid. Jeg kunne også da få målt folatnivået mitt for å se hvor jeg lå an (er det bare en blodprøve som skal til da?).
Det jeg lurer på er: Vil det være nok for meg å bare ta vanlig dose folat? Er jeg ikke i risikosonen for å få barn med ryggmargsbrokk når min bror fikk? Årsaken til at barnet fikk denne skaden fant de aldri ut, men uansett syntes jeg at jeg bør øke dosen - bedre føre var? Kan det skade på noe vis å ta mere folat?
–lurer 77
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Ta vanlig dose afolat (400 mikrogram). Du har ikke i større risiko fordi det har forekommet ett tilfelle i din familie. Dessverre vet vi ikke alt om hvorfor det skjer utviklingsavvik hos et foster, men ved ryggmargsbrokk vet vi at det er en sammenhang mellom kosten og skaden. Det kan vel heller ikke skade å ta større dose hvis du er frisk.
Lykke til med svangerskapet
Vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2009.01.13 09:25