Spør legen: Nedsunket livmor og kort lutealfase

Nedsunket livmor og kort lutealfase

Jeg fødte en flott og stor gutt i januar 2007, og fikk da skader i bekkenbunnsmuskulaturen. Dette gav seg utslag i redusert evne til å knipe skjeden, samt et moderat cystocele og livmorfremfall. Jeg har gjennomført et program med systematisk trening (knipeøvelser), med oppfølging fra fysioterapeut, men status i dag er den samme: vid skjede og en noe nedsunket livmor.

Nå er situasjonen den at vi ønsker å få et barn til. Forrige gang ble jeg gravid på første forsøk. Denne gangen har vi så langt bare prøvd en gang, men uten hell. Jeg hadde eggløsning på dag 23 (positivt testutslag to dager før, nøyaktig det samme som forrige gang), og vi hadde samleie fire dager før eggløsningen, to dager før, samme dag og dagen etter. Jeg fikk mensen på dag 35, dvs. at lutealfasen min er på 11 dager. Jeg har alltid hatt svært regelmessige sykluser.

Med dette som bakgrunn har jeg følgende spørsmål til deg:

1) Kan nedsunket livmor vanskeliggjøre befruktning? Når jeg kjenner etter i skjeden passerer fingeren min livmortappen med 2-3 cm, dvs. at jeg kan plassere fingeren min parallelt med, eller "forbi" tappen. I tiden rundt eggløsning kjennes tappen naturligvis noe annerledes ut, og det er vanskeligere å måle hvor langt forbi fingeren kommer, men jeg har inntrykk av at også da er situasjonen noenlunde lik. Jeg tenker at dersom sædavgang skjer lengre bak i skjeden enn der åpningen til livmorhalsen befinner seg, så kan det være vanskelig for sædcellene å finne frem. Er det noen stillinger som er mer gunstige enn andre i en slik situasjon?

2) Jeg har forstått det slik at 11 dagers lutealfase er innenfor normalen, men noe kort i forhold til det optimale. Ettersom jeg allerede har klart å bli gravid vet jeg jo at det er mulig, men jeg lurer på om det er noe tilskudd jeg kan/bør ta for å øke mulighetene for at egget får festet seg (B-12?), og er dette i tilfelle på resept?

Videre lurer jeg på om mitt aktivitetsnivå eller andre forhold i lutealfasen påvirker eggets muligheter for å feste seg. Eksempelvis bærer jeg vår snart to årige sønn opp en lang trapp hver dag. Er dette noe jeg bør unngå i denne perioden?

Jeg virker sikkert noe utålmodig, men det har blant annet sammenheng med at jeg håper å få strammet inn skjeden ved operasjon, men da må vi visstnok få de barna vi ønsker oss først.

Med vennlig hilsen

–Lennox

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Spørsmål: Kan nedsunket livmor vanskeliggjøre befruktning? Svar: nei

Spørsmål: Er det noen stillinger som er mer gunstige enn andre i en slik situasjon? Svar: samleiestilling betyr ikke nor for å bli gravid.

Spørsmål: Er det noe tilskudd man kan ta for å øke mulighetene for at egget får festet seg (B-12?), og er dette i tilfelle på resept? Svar: Et godt egg som lar seg befrukte og dele seg, vil også kunne feste seg. Vi har ikke noe middel til å påvirke denne prosessen.

Spørsmål: Kan mitt aktivitetsnivå eller andre forhold i lutealfasen påvirke eggets muligheter for å feste seg? Eksempelvis bærer jeg vår snart to årige sønn opp en lang trapp hver dag. Er dette noe jeg bør unngå i denne perioden? Svar: Tenk på hvor hardt kvinner gjennom årene har arbeidet og likevel har gjennomført graviditet! Og mange som har løftet tunge møbler i håpet om å abortere et uønsket foster! Så svaret er at du ikke behøver å ta hensyn.

Jeg synes du skal ta det litt med ro, ikke drive med eggløsningstest, men ha samleie 2-3 ganger per uke, det er tilstrekkelig. Spis folat, unngå alkohol og tobakk. Lev mest mulig normalt.

Lykke til, vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2008.11.03 09:54