Spør legen: Når har jeg eggløsning?
Når har jeg eggløsning?
Hei! Jeg og samboeren min har bestemt oss for å prøve å få barn. Jeg er 24 år (han er 26 år). Vi er begge sunne og friske. Jeg har alltid hatt regelmessig menstruasjon, både mens jeg gikk på p-pillen og etterpå. Jeg har gått på pillen i ca. 6 år. Ingen av oss har barn fra før, og jeg har aldri vært gravid før. Vi har heller aldri hatt noen kjønnsykdommer eller infeksjoner. Jeg slutta på p-pillen for ca. 3 mnd siden.
Vi er innstilt på at dette kan ta tid. For å være litt "effektiv", så prøver jeg å finne ut når jeg sannsynligvis har eggløsning? Syklusen min er på 29-31 dager. Da regner jeg f.o.m. første blødningsdag dag 1 til neste menstruasjon, altså første blødningsdag i neste menstruasjon. Hvilke dager i syklusen har vi størst sjanse å lykkes?
I den siste syklusen prøvde jeg å ta en eggløsningstest av merket ClearBlue Digital. Jeg begynte å teste på dag 10 som anbefalt på pakken og 7 dager frem, men har kun fått negative resultater. Er det mulig jeg ikke har eggløsning?
Ellers tar jeg gjerne imot tips som kan hjelpe slik at jeg blir mest mulig fruktbar. Er det ting jeg burde holde la være som kan påvirke dette?
Takk for hjelpen!
–spent jente
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Med regelmessig syklus kan du regne ganske sikkert med at du har eggløsning, og den kommer ca. 14 dager før menstruasjonen. De fruktbare dager er i seks dager som avsluttes eggløsningsdagen. Samleie 2-3 ganger i uken i denne perioden er optimalt. Ikke bry deg om eggløsningssticks, de er ikke alltid til å stole på.
Du bør spise folat 400 mikrogram daglig, avstå fra å røyke og drikke. Hvis det ikke er skjedd noe etter 12 måneders forsøk, kan dere søke hjelp, men forhåpentlig lykkes det snart. Du er ung, og sjansen for å lykkes er ca. 25% per måned.
Lykke til!
Vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2008.09.15 11:31