Spør legen: Lang syklus og eggløsning
Lang syklus og eggløsning
Min samboer og jeg er veldig klare for barn. Vi er 31 og 29 år, og har vært sammen i over 10 år. Jeg sluttet med prevensjon (p-ring) for ca. 10 måneder siden, og har siden hatt sykluser på rundt 7 uker. Det er utrolig lang tid å vente.
Jeg har de siste periodene tatt eggløsningstester. Det kan se ut som jeg har eggløsning etter 5 uker. Det må nevnes at jeg ikke fikk naturlig menstruasjon i tenårene, men jeg begynte med p-piller og har gått på det eller p-ring siden (dvs. i ca. 13 år). Jeg er selvsagt bekymret for om alt er greit, da jeg ikke hadde normal menstruasjon før jeg begynte med prevensjon.
Jeg har nylig tatt div. hormontester (FSH, Prolaktin, Østradiol, Progesteron og SHBG) hos fastlege, og resultatet er "verdier innenfor normal syklisk variasjon". Progesteron var <1.0, så jeg hadde vel ikke hatt eggløsning da. Jeg fikk også påvist en mulig latent hypotyreose. Venter på ny time hos fastlege, så jeg vet ennå ikke hva dette innebærer. Min samboer skal også sjekke sin sædkvalitet.
I ventetiden har jeg mange spørsmål: Er det ”normalt” med syklus på 7 uker? Kan jeg forvente at den blir kortere med tiden? Kan jeg finne ut om jeg i det hele tatt har eggløsning (f.eks. ta en ny hormontest)? Kan jeg påvirke eggløsningen på noen måte? Er det andre ting vi bør prøve eller undersøke (hormoner, akupunktur…)? Bør jeg til gynekolog for å undersøke andre forhold? Kan latent hypotyreose ha noe å si for min mulighet til å bli gravid, evt. andre ting? Har lest om Pergotime – kan det være noe for meg?
–en som venter
Mette Moen, Gynekolog svarer:
7 ukers syklus er utenfor det normale, men hvis du har eggløsning er det greit. Eggløsningen kommer to uker før neste menstruasjon, det ser normalt ut hos deg. Da tar det bare litt lenger tid å bli gravid enn med den normale syklusen på 25-35 dager.
Det er ikke mulig å si om det vil endre seg. Du kan måle temperaturen gjennom hele syklusen, den vil stige et par streker etter eggløsning. Du kan ikke påvirke eggløsning, med mindre du er overvektig og reduserer din vekt.
Det har snart gått 12 måneder med forsøk, så jeg foreslår at du får henvisning til gynekolog for videre utredning, og Pergotime kan da bli aktuelt. Det stimulerer til eggløsning.
Måling av progesteron er vanskelig, da prøven må tas på dag 21-25 i en normal syklus. Utenfor dette tidspunktet gir den ingen opplysning. Det vil være lurt å få din hypotyreose behandlet, men i seg selv har det nok ikke stor betydning. Jeg tror ikke akupunktur har noen effekt i ditt tilfelle.
Lykke til!
Vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2008.09.09 11:09