Spør legen: Graviditet etter sterilisering og bukoperasjoner
Graviditet etter sterilisering og bukoperasjoner
Jeg er snart 43 år. Har møtt en man og vi ønsker oss VELDIG å få et barn sammen. Problem nr 1 er at jeg er sterilisert (har barna fra tidligere ekteskap). Problem nr 2 er at jeg har gått gjennom både keiserssnitt, bukplastikk og brystløftoperasjon for 3 - 4 år siden. Er det mulig med prøverørsbehandling? Hvor kan vi ev. få slik hjelp? Vil magen/livmor og kroppen totalt tåle et svangeskap? Har helt normal mens slik det var fra før.
–Meera
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Eneste mulighet for graviditet etter sterilisering, er prøverørsbehandling. Dessverre setter de offentlige klinikker en aldersgrense på ca. 38 år, mens private klinikker setter grensen litt høyere. Jeg foreslår at du tar kontakt med private klinikker, for eksempel Aleris eller Volvat i Oslo, den private IVF- klinikken i Haugesund eller Medicus i Trondheim.
Årsaken til at man setter slike grenser er at sjansen for at et forsøk skal lykkes reduseres med økende alder, og abortrisikoen og risiko for misdannelser øker. En blodprøve kan si noe om eggenes kvalitet. I utlandet kan man få eggdonasjon fra en yngre kvinne, men det er ikke tillatt i Norge. Dine tidligere operasjoner har ikke noe å si for en graviditet.
Vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2008.03.24 21:10