Spør legen: Er lang prøvetid for å bli gravid arvelig?
Er lang prøvetid for å bli gravid arvelig?
Hei! Har noen spørsmål jeg ønsker svar på og håper du kan hjelpe meg. Kan mors og mormors (og t.o.m farmors) prøvetid med tanke på graviditet predikere min evne til å bli gravid? Begge har brukt lang tid (dvs. over ett år). Mormor fikk dessuten hormonbehandling.
Vi ønsker å forsøke om et halvt års tid. Vil det ha noe å si om jeg allerede nå slutter på p-piller slik jeg har planlagt? Har funnet noe motstridende info her. Har gått på p-piller i 7 år. For 4 år siden hadde jeg et opphold, der jeg 4 uker etter seponering fikk normal mens-blødning. Deretter normale sykluser i 3 måneder. Hva er min statistiske sannsynlighet for å bli gravid i løpet av 6 måneder eller 1 år? Hva er gjennomsnittsprøvetiden for en på min alder?
Jeg er frisk og helsebevisst, 33 år gammel. Ingen medikamenter. Har ikke vært gravid tidligere.
–Snart prøvende
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Det er visse tilstander som reduserer fruktbarheten som er arvelige. For eksempel tilstanden endometriose med godartede blodcyster i bukhulen med underlivssmerter. PCOS med uregelmessig menstruasjon/eggløsning har også et arvelig aspekt.
Alder er en viktig faktor, og i noen familier er det tendens til å vente til høyere alder med å forsøke å bli gravid - det reduserer sjansen.
Sjansen per måned for å få til et levende barn (graviditet minus abort) er i din alder ca. 15 %, men det betyr ikke 90 % etter 6 måneder!
Jeg synes det er en god ide å slutte med p-pille allerede nå så du fanger opp eventuelle forstyrrelser i din hormonbalanse som ikke ville ha vist seg under bruk av pillen. Det er i seks dager i hver syklus man kan bli gravid, og siste dagen er eggløsningsdagen. Samleie 2-3 ganger i uken er optimalt, da behøver dere ikke å tenke på eggløsning. Hvis det ikke har lyktes innen 12 måneder, kan dere søke hjelp.
Lykke til, vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2007.12.30 22:08