Spør legen: Hvor lenge må man være prøvere?
Hvor lenge må man være prøvere?
Jeg og mannen min er prøvere. Det har vi vært i over 1 år nå. Jeg er 26 og han er 28 år. Vi lurer på hvor lenge man må være prøvere før man kan få utredning for infertilitet. Har nemlig hørt litt forskjellig. Er klar over at mange prøver lenge, men det er jo greit å vite om det er noe som er galt eller ikke! Og det trenger jo ikke være så mye som skal til heller hvis man først får hjelp.
Takk for svar :)
–Pippilotta Viktualia Rullgardina
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Dere har forsøkt i over ett år, da kan dere be om utredning. Be fastlegen om henvisning til gynekolog. Det vil bli sjekket om kvinnen er i orden med hensyn til eggløsning, hormoner og det vil bli foretatt en gynekologisk undersøkelse, bla. for å utelukke infeksjon.
Mannen vil også bli undersøkt, og en sædprøve vil bli mikroskopert. Siste del av utredningen er ev. å sjekke eggledere, eggstokker og bukhulen ved laparaskopi (undersøkelse i narkose hvor man ser inn i bukhulen med et kikkert-instrument). Noen ganger vil man i stedet utføre røntgenundersøkelse av eggledere.
Både hvis man ikke finner noe unormalt og hvis man finner unormale eggledere/bukhule, vil det kunne tilbys prøverørsforsøk (IVF), så noen mener at det ikke er nødvendig med laparoskopi. Hvis mannens sædprøve er dårlig, vil den bli gjentatt, og har den fortsatt redusert kvalitet, vil man tilby en spesiell form for prøverør - ICSI - hvor sædcellen settes direkte inn i egget som er hentet ut av kvinnens eggstokk ved prøverørsforsøket.
Dere vet at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager fr menstruasjonen?
Lykke til, vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2007.08.17 08:37