Spør legen: Er endret menslengde årsak til at jeg ikke blir gravid ?

Er endret menslengde årsak til at jeg ikke blir gravid ?

Vi har prøvd i 3 år å få barn nr 2. Jeg fylte nettopp 40 år, og mensen har endret lengde i det siste. De første 3-4 dagene er det lett bruanktig utflod før den normale røde kommer. Dvs. at mensen varer i 8-9 dager. Vi har begge hatt utredning og det er ikke noe i veien med noen av oss. Første graviditet kom med en gang. Vi har hatt 2 IVF-forsøk (fryseforsøk) og skal ha 3. forsøk i september. Mitt spørsmål er om det er noe jeg kan gjøre for å få en mer normal mens? Jeg har 28 dagers syklus, så den er normal, det er lengden som er problemet. Jeg er redd dette skal "ødelegge" siste mulighet (IVF) for oss til å få et barn til. Jeg har prøvd akupunktur uten at dette har hjulpet. Har også brukt akupunktur under begge forsøkene. Har du noen gode råd? Hva kan jeg gjøre/spise for å ha mest mulig sjanse til å lykkes?

–lillesnuppi

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Man har diskutert om blødning før menstruasjon kan bety svikt i produksjonen av progesteron, hormonet som dannes etter eggløsning, men det er ikke vist at tilskudd av hormon kan bedre mulighet for graviditet. Dessverre er forklaringen på at det ikke lykkes nok din alder heller eggenes alder og kvalitet, og det kan man ikke forbedre. Fruktbarheten ved 40 år er bare ca 15 % av det den var ved 20 års-alderen. Har IVF-legene tatt prøver for å se på hormonforholdene hos deg? En lett forhøyet verdi av FSH i starten av syklus tyder på at eggstokkene er ved å eldes. Dessverre fornyes eggene ikke etter hvert. Men plutselig kan det lykkes, så ikke gi opp. Andre forhold? Ikke røyk, ikke alkohol under IVF-forsøket og bruk av folat. Jeg håper det lykkes med tiden.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2007.08.01 18:13