Spør legen: Prøverør og kosttilskudd

Prøverør og kosttilskudd

Hei Vi er et par som skal starte opp med prøverørsbehandling om 4 uker. Jeg er 33 år og samboeren min er 40 år. Han har 2 barn fra før. Alle prøver som er tatt er normale, både av meg og ham, men jeg har tette eggledere pga. tildligere klamydiainfeksjon. Det jeg lurer på er hvordan jeg best kan forberede meg til behandlingen. Nå tar jeg en multivitamintablett om dagen og en folat. Har blitt anbefalt å ta omega3, E-vitamin, og sink i tillegg. Hva mener du om dette? Bør man ta det veldig rolig før man starter behandlingen for å "lade opp"? Også under behandlingen? Hvis man trenger sykemelding - skal man gå til fastlegen da? Jeg har ikke vært hos ham i forbindelse med dette, men hos en gyneokolog og derfra ble jeg henvist til fertilitetsklinikken. Håpefull;)

–lup

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Det eneste vi har vitenskapelig bevis for er nyttig før graviditet, er folat. Det er ingen holdepunkter for at vitaminer og mineraler gjør noen nytte. Tenk på hvor mange barn som unnfanges i land med kronisk underernæring. Moderat alkohol før, og intet etter, svangerskap er konstatert. Og helst ingen røyk, er gode råd. Hvis det ikke inntrer komplikasjoner ved behandlingen, er det ingen grunn til sykmelding. Hvis det skjer noe uventet under behandlingen (jeg tenker på muligheten for det man betegner som ’overstimulering’), blir det gynekologen som sykmelder deg. Lykke til med behandlingen, vennlig hilsen Mette H Moen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2007.04.12 17:26