Spør legen: Mister hår flekkvis
Mister hår flekkvis
Hei.
Jeg er en kvinne på 28 år som for et år siden begynte å miste hår flekkvis midt på issen av hodet. Flekken er cirka to centimeter stor og rund, og det er helt blankt. Det ser ut til at den sakte blir større og jeg er veldig nervøs og flau over dette.
Jeg tar B-vitaminer og jerntilskudd. Hva kan grunnen være og hva kan eventuelt gjøres med det?
Kjæresten min er den eneste jeg har turt og snakke ut med om dette før nå. Jeg har hatt en stressende jobb tidligere, men nå er jeg ikke stresset lenger. Vasker håret hver dag og bruker balsam 3 ganger i uken.
–Flekkvis
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei!
Du har mest sannsynlig en spesiell hår- og hudsykdom som heter alopecia areata. På norsk betyr det "flekkvis håravfall". Det kan forekomme i alle aldre og hos begge kjønn, og starter uten noen spesiell foranledning, selv om stress kanskje kan være av betydning. Allergi for mat eller lignende ser ikke ut til å ha noen sammenheng med dette.
På en eller annen måte bremser immunsystemet hårsekkene flekkvis slik at det ikke kommer hår, men uten at det blir noe feil med huden i det samme området. Det er ofte to eller tre flekker som flytter seg rundt, det vil si at noen flekker blir bort og nye kommer til. Ikke så sjelden er det en enkelt flekk som holder seg konstant veldig lenge.
Vanskelig å spå om forløpet, men mange blir helt bra igjen etter en periode på rundt to til fire år med varierende flekker.
Vi forsøker gjerne å behandle med en immundempende krem eller oppløsning, enten med cortison eller noe som heter tacrolimus som også er immundempende uten å inneholde cortison. Men i de fleste tilfellene skjer tilhelingen spontant og da kan det komme hårvekst igjen på de flekkene som har vært bare.
Det er vanlig å gå til lege eller hudlege for å få sett på det og eventuelt forsøke behandlingene jeg har nevnt.
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2012.01.12 14:02