Spør legen: Små byller som sprer seg i huden

Små byller som sprer seg i huden

Hei!

Ønsker å få hjelp med et problem jeg har hatt i omlag tre måneder. Første bylle oppsto i venstre armhule, begynte som en rød hevelse i huden for deretter å fylles med materie. Denne var vond lenge, før det gikk hull og den begynte å tørke ut.

Etter dette har jeg fått flere, både større og mindre, og de har spredd seg utover. Flere er kommet i samme område under venstre arm, men jeg har også fått dem på bryster og på mage. De er vonde og dette er veldig plagsomt. Har latt tiden gå i håp om at dette går over av seg selv, men nå er det spredd seg såpass mye at jeg tror jeg må få medisiner for å bli kvitt det.

Er dette allergi eller en infeksjon? Og hva gjør jeg?

–Anonym

Jon Langeland, hudlege svarer:

Hei.

Du har en hudinfeksjon. Litt mer enn brennkopper, med dypere betennelser, som kalles ecthyma. Dette kan vare lenge og flytte seg rundt.

Det er vanlig å behandle med bredspektret antibiotika helst etter forutgåede bakteriologisk prøve hos legen. Infeksjonen er oftest forårsaket av gule stafylokokker, men kan være en blandingsinfeksjon med flere årsaker.

Hvis du ikke allerede har fått behandling, bør du sette igang snarest mulig. Det er også viktig å fortsette antibiotikabehandlingen, eventuelt i halv dose, minst et par uker etter at siste byll har forsvunnet.

– Jon Langeland, hudlege

Publisert: 2012.01.03 09:05