Spør legen: Tørr og sår hud på penis

Tørr og sår hud på penis

Hei. Sliter med tørr og sår hud på penis. Dette oppstår kun ved samleie, og ikke når jeg selv spiller på fela. Den tørre huden oppstår litt sporadisk, men er i hovedsak lokalisert øverst, ved og på forhuden. Sårene kommer rundt de samme stedene, og kan starte som små rifter, men utvikler seg siden til åpne sår på noen millimeters bredde (dersom samleiet vedvarer).

Til tider kjennes det som om forhuden blir for trang, slik at jeg ved samleie får plutselige rifter når jeg entrer min sexpartner. Både den tørre og såre huden forsvinner dersom jeg ikke har samleie på noen dager. Utover dette dusjer jeg ca annenhver dag, og bruker da såpe på og rundt penis. Er veldig nøye med å vaske av all såpen med vann, for så å påføre hudkrem for veldig törr hud.

Min sexpartner har og samme problem, noe som kommer i underkant og på siden av vagina. Hun er mer plaget av tørr hud, og har per dags dato ikke opplevd sår eller rifter.

–NN

Jon Langeland, hudlege svarer:

Hei! Slik du beskriver det behøver det ikke være hudsykdom eller infeksjon, men kanskje mer et "mekanisk" problem. Foreslår at du/dere forsøker litt med intimolje eller krem, eventuelt fuktighetskrem som kan redusere friksjonen og tendens til sår og sprekker.

Dersom forhuden din er trang ved ereksjon, kan du også snakke med legen om henvisning til urolog for evt å få foretatt en "forhudsplastikk" som gir bedre plass og reduserer tendens til sprekkedannelse på den måten. En slik operasjon er ikke full omskjæring, bare en justering som gjøres poliklinisk med med inimale smerter og vanligvis ikke noe problemer etterpå.

– Jon Langeland, hudlege

Publisert: 2011.10.18 11:52