Spør legen: Ringormlignende utslett som ikke er det?
Ringormlignende utslett som ikke er det?
Hei. Jeg har fått et utslett på stort sett hele kroppen, som jeg først trodde var ringorm. Men besøk hos fastlege og hudavskrapprøve viser at det ikke er noen soppinfefksjon.
Det startet først men en stor lesjon bak på låret som var karakteristisk med ringorm og jeg behandlet den først med canesten uten virkning. Deretter fikk jeg daktacort av fastlege og begynte med den, det så ikke ut til å hjelpe noe særlig det heller og jeg stoppet behandlingen da jeg også så jeg fikk mange mindre røde litt tørre flekker som også kunne minne om ringorm på overkroppen og armene.
Deretter fikk jeg også på ryggen, lår, legger og føtter. I starten var de litt hissige og røde men etterhvert har det avtatt og de er nå mer tørre og ikke alle er like så synlige. Jeg har også fått flutivate av fastlege og har prøvd det. De første flekkene er nå borte, men jeg vet ikke helt om det er på grunn av salven, ettersom alt ikke er borte.
I det siste har det kommet nye flekker på låret som er veldig likt ringormutslett igjen; rød flassende kant og mer normal hud inni. Det er nå fire måneder siden den første lesjonen bak på låret kom.
Lurer på hva dette kan være?
–Jente 24år
Jon Langeland, hudlege svarer:
Jeg er ganske sikker på at du ikke har ringorm. Det er 3 andre diagnoser som kan være aktuelle: pityriasis rosea, nummuluat/guttat psoriasis eller nummulat eksem.
Hele forløpet du beskriver til å begynne med, passer godt med pityriasis rosea med "primærmedaljong" og utbrudd etter noen uker samt utbredte flekker på overkropp, overarmer og lår, og også typisk med de tørre flekkerne som flasser i kanten.
Men litt rart at du får det lenger nedover bena og at forløpet trekker ut. Det skulle vært gradvis spontan tilbakegang etter 5-6 uker. Ved psoriasis flasser flekkerne mer, og det kommer gjerne litt i hodebunnen, på albuer med mer.
Ved nummulat eksem er flekkene gjerne mer assymetriske og det kommer stadig nye. Du kan fortsette å smøre Flutivat, dessuten rikelig med fuktighetskrem og ikke så mye såpe. Dersom det ikke gir seg i løpet av noen uker, kan det være psoriasis eller nummulat eksem, så da er det greiest å kontakte hudlege for ny vurdering.
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2011.06.29 09:05