Spør legen: Obagi mot pigmenter
Obagi mot pigmenter
Hei, Jeg er inne i min andre uke med Obagi nu derma-behadlingen. Og det er tøft både fysisk og psykisk å holde ut i hele seks uker med illrødt ansikt og masse flass. Da tenker jeg at dette skal virkelig være verdt det. Er det det?
Jeg frykter at huden lett skal få nye pigmenter og at jeg ikke kan utsette meg for sol lenger. Etter en slik behandling, kan jeg tilbringe en dag ute i solen med bare solfaktor 30, uten at alt kommer tilbake og til og med kanskje verre en tidligere? Det var noen som nevnte for meg i går at det var rart de satt meg på denne kuren så nærme sommeren. Er det dumt?
Etter kuren skal huden leges ut i juni/juli. Jeg har også lest at noen fikk mørkere pigmenter etterpå? De som selger produktene er så salgsorienterte at jeg ikke helt klarer å stole på dem. En annen sak, kan jeg spise betakaroten tabletter når jeg går på denne kuren, eller etterpå?
Jeg er 31 år og har fin hud, men med en del kviseutbrudd og mye fregner, og en del ujevn pigmentering. Men jeg vil heller leve med det, enn å ikke kunne være ute i solen lenger. Jeg vil kunne leke med barna mine ute i solen i mange timer uten å måtte være redd for konsekvenser.
Kan jeg det etter en Obagi-kur? Finnes det annen behandling som er bedre?
–Flekkete
Jon Langeland, hudlege svarer:
Som hudlege synes jeg det skal være god grunn til å sette igang noe som er veldig plagsomt og som du sier kan gi bivirkninger med pigmentreaksjon i etterkant. I så henseende også en litt vanskelig tid på året å starte dette.
Hvis det er litt kviser og fregner på ellers frisk hud, hvorfor ikke bare benytte blekemiddelet med Hydroquinone samt a- vitaminkremen mye mer forsiktig for eksempel 2-3 kvelder i uken slik at huden ikke flasser? Skal du gjøre noe kraftigere senere, ta det heller til høsten.
De viktigste innholdsstoffene i Obagi-opplegget er A-vitaminsyre og blekemiddel som også kan fås hos hudlege og andre leger til mye lavere pris. Hvis du er 31 og har fin hud, er det viktigste for deg å benytte høy solfaktor og en god fuktighetskrem , ellers ikke sette igang for store opplegg som kan ha bivirkninger.
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2011.05.19 21:45