Spør legen: Klør over hele kroppen
Klør over hele kroppen
Ja som tittelen sier, så klør jeg over hele kroppen, og da særlig ved fysisk aktivitet. Kløen kommer når kroppen begynner å bli varm, og jeg begynner å svette.
Dette er et problem jeg har hatt for mange år siden også, men da gikk det vekk etter en stund. Nå har jeg klødd i flere måneder, og det begynner å tære på psyken.
Har jeg rett og slett bare veldig, veldig tørr hud? Eller kan det være noe mer til dette? Forøvrig en ung mann på 25 som spør.
–Klømannen
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei! Du beskriver problemstillingen såpass få ord at det er litt vanskelig å gi et eksakt svar på. Dersom huden ikke er spesielt tørr , men det kommer mer som rødflammete, flyktig kløende utslett som starter når du blir varm, når du dusjer og som forsterkes ved at du klør på huden, kan det være noe som kalles dermografisme eller fysikalsk elveblest; en slags hudømfindtlighet som innebærer at det frigjøres noen stoffer i huden (blant annet histamin) som gjør at det begynner å klø.
En slik ømfintlighet kan starte hos ellers friske uten noen spesiell grunn og tendensen kan vedvare i måneder eller år uten at det slår ut på allergitester eller annet.
Såkalte allergimedisiner, antihistaminer som certrizin kan ha en dempende effekt på dette.
Dersom huden din er tørr og eksemaktig, kan det ha sammengheng med en slags eksemdisposisjon. Da vil i tillegg fuktighetskremer og mellomsterke cortisonkremer kunne hjelpe. Håper dette hjelper litt, men det kan hende du i tillegg bør oppseke fastlegen eller hudlegen for nærmere diagnostikk og behandling.
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2011.05.11 13:36