Spør legen: Fjerne føflekk selv
Fjerne føflekk selv
Hei! Jeg har ganske mange føflekker på kroppen som jeg føler meg veldig ubekvem med blant annet når jeg er på stranden. Jeg har sjekket rundt på nettet hvordan jeg kan fjerne dem, og fant forholdsvis mange produkter - som Dermatend, Wart and mole vanish, og noe som var en blanding av Castor oil og bakepulver.
Med alle disse produktene skal man skrape føflekken med en nål eller en neglfil og derretter smøre på et av de forskjellige produktene og det vil danne seg en skorpe som vil forsvinne med føflekken etter en viss tid (avhengig av hvilket produkt man bruker).
Har du erfaring med disse produktene eller metodene? Har du lest noe om dem, og fungerer de?
Eller er den beste måten å fjerne dem med laser, frysing eller kirurgi? Vil jeg få arr? Eller har du noen andre alternativer som du har erfaring med, som fungerer? Føflekkene jeg har er helt vanlige flate føflekker, fra lys brune til nesten svarte i forskjellige størrelser.
–Anonym bruker
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei! Føflekkfjerning bør ikke foretas av noen som ikke kan vurdere dem først. Nettbaserte metoder med etsing og skraping er ikke å anbefale. Da er ikke flekkene vurdert på forhånd, man får ikke tatt vevsprøve og flere av metodene kan gi arr som er mer påfallende enn føflekkene var i seg selv.
Først og fremst bør du gå til en hudlege for vurdering av alle flekkene. Da kan du også diskutere kost/nytteeffekt ved fjernelse av flekker du ikke liker og hvilken metode som vil gi best mulig kosmetisk resultat. Vanligvis fjerner vi ikke føflekker med laser.
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2011.04.26 16:08