Spør legen: Eksem på hender, ben og føtter
Eksem på hender, ben og føtter
Bør jeg nå oppsøke hudlege? Jeg fikk gule stafylikokker i operasjonssåret etter hallux valgus-operasjon og tok antibiotokakur. Etterpå fikk jeg eksem på begge ben og føtter. Har det ennå, 9 uker etter gipsen ble fjernet.
Har svært plagsomt utslett på hånden, nærmere bestemt på ringfinger og langs fingrene. Smitter meg selv med stadig nye blemmer på den andre hånden også. Det oppstod for 3 år siden i forbindelse med en ring som hadde nikkel i seg.
Har prøvd Elocon 0,1%, vallergan 10 mg tabl.cremicort/dyhrokortison H1%. Blusset før opp ved menstruasjon, men nå ukentlig. Sistnevnte krem kjøpte jeg i Brussel for 3 dager siden, synes den hjelper litt. Skal jeg avvente litt eller bestille time hos en hudlege?
–Legens skrekk
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei! Det høres ut som eksem, men tror ikke du "smitter deg selv" med det. Da handler det i så fall om væskende betente områder og en infeksjon som er kommet i tillegg til eksemet.
Du kan godt forsøke med Elocon krem på armer, ben og kropp en gang om dagen, etter hvert sjeldnere. Dersom utslettet stadig kommer tilbakekan det være en idé med nærmere undersøkelse (allergiutredning) for å kartlegge nærmere hva du reagerer på.
Da kan hende du blir testet med "lappetest" på ryggen for å finne ut om du reagerer på noen av de hyppigst forekommende allergifremkallende stoffene vi omgir oss med.
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2011.04.15 11:56