Spør legen: Små sår forskjellige steder på kroppen
Små sår forskjellige steder på kroppen
Hei. De siste månedene har jeg begynt og få små, sviende sår rundt omkring på kroppen. Jeg merker dem stort sett etter at de er kommet fordi det gjør vondt.
Jeg kan også si at jeg har veldig vonde ledd og at det tar litt tid før jeg kan gå normalt når jeg står opp om morgenen. Er 30 år og ellers i normal form, bortsett fra at jeg har høyt blodtrykk.
–1980
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei! Det finnes forskjellige utslett på kroppen som kan forekomme samtidig med leddplager. Det kommer veldig an på hvordan "sårene" ser ut. Dersom "sårene" er røde og delvis flassende eller skjellende, kan det være psoriasis som noen ganger ledsages av leddplager.
Dersom utslettene bare er røde hevelser som er mer flyktige, kan man av og til i tillegg ha leddplager, men begge deler er allergisk betinget eller en reaksjon på for eksempel en luftveisinfeksjon.
Du bør nok i første omgang kontakte faslegen for å få sortert symptomer, tegn og sykdomsforløp. Så må han vurdere om det videre henvisning til revmatolog eller hudlege, som er de legene som er mest aktuelle.
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2011.03.31 14:55