Spør legen: Leppene "vrenger" seg
Leppene "vrenger" seg
Jeg har for et par år siden brukt roaccutane med en lei bivirkning. Leppene mine har et "vått" område og et "tørt normalt" område (det som er synlig med lukket munn).
Men det våte området på leppene har flyttet og utvidet seg slik at det blir mer og mer synlig. Fordi det ikke får kontakt med spyttet, vokser det hud på hud til jeg får et hardt, tykt lag med hud her.
Det ser overhodet ikke bra ut, og føles ikke bra - men verst er selvsagt den kosmetiske biten.
Hva i all verden kan jeg gjøre med dette? Jeg kan leve med det så lenge det er slik som nå, selv neste alle jeg møter ser det og lurer på hva som er galt.
Jeg frykter at jeg kan miste hele den friske (normale) delen av leppene vil forsvinne og ende opp med to sår av lepper, er dette mulig? Jeg er sikker på at dette våte området har utvidet seg og mer, og at den friske delen minker sakte.
Kan nevne at jeg aldri slikker meg på leppene eller bruker leppepomader. Lar det heller gå sin gang ved at huden som blir hard og ubehaglig flasser av og blir borte et par dager før det hele begynner på nytt.
Noen har sagt jeg bør prøve kremer med kortison eller prednisolon. Er dette noe du kan hjelpe med?
–Leppa
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei! Det er veldig vanlig å få sprukne og tørre lepper når man går på isotretinoin. Dette er en av flere doseavhengige bivirkninger som skal gi seg når man stanser med tablettene.
Hva du har på leppene nå er litt vanskelig å si, men er lite sannsynlig forårsaket at Roaccutane.
Kanskje kan det være en form for eksem som du er disponert for og som ble utløst av tablettene, men ikke ga seg når du var ferdig med dem. Uansett ville jeg forsøke med en svak cortisonkrem for eksempel Mildison + en fet fuktighetskrem, Locobase Repair.
Men først ville jeg kanskje kontaktet en hudlege for å få stilt diagnose.
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2011.01.24 13:10