Spør legen: Den eneste gode rynkekremen
Den eneste gode rynkekremen
Hei. Jeg har fått Aberela av legen min. Har lest at det skal hjelpe for å forebygge rynker. Vil det hjelpe?
Er 57 år, men har bare litt rynker under øynene. Har brukt Aberela i cirka to måneder og synes den er bra. Kan jeg smøre tynt under øynene og evuelt litt på halsen? Og kan jeg bruke en fuktighetskrem etter påsmøring av Aberela?
–Anonym bruker
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei! Det er mye som taler for at du benytter en av de få kremene som har ordentlig dokumentert effekt på rynker og andre sol- og aldersforandringer i huden.
Virkestoffet tretinoin ble allerede på 70-tallet godt dokumentert av hudprofessoren Kligman å ha slike effekter, og er senere blitt stående som et unikt stoff i denne sammenhengen.
Svært mye av det som selges av foryngende "rejuvenation"-produkter av kosmetikkfirmaene idag benytter "utynnete" varienter av virkestoffet i Aberela, men med omvendt proporsjonal pris og markedsføring.
Kremen krever ofte en viss tilvenning, men kan benyttes kontinuerlig. I tillegg trenger du en god fuktighetskrem som du bruker etter Aberela, samt høy solbeskyttelse (kjente preparater inneholdende UVA- og UVB-filtere. Benytt ellers bare vann eller en skånsom rensekrem.
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2010.11.12 13:56