Spør legen: Føflekk som klør
Føflekk som klør
Jeg har en en 2-3 år gammel føflekk som sakte vokste til en størrelse på 4-5 mm. Siden det har den ikke forandret seg bortsett fra at jeg nå registrerer at den ikke er flat, jeg kan kjenne den når jeg tar fingeren over, men den er ikke typen som stikker ut.
Alt dette er så vidt jeg vet helt normalt. Det som gjør at jeg nå lurer på om jeg skal bekymre meg, er at den klør. Den har nå klødd veldig i perioder i løpet av de siste 2,5 månedene.
Jeg vet at det kan være et tegn på føflekkreft, men jeg registrerer ingen andre tegn på det. Kan den være farlig? Bør jeg gå til lege og få den undersøkt? Kan jeg gå til legen og be han fjerne den uansett, siden den er irriterende, eller koster det masse penger da?
–Ung og stressa herre på 27
Jon Langeland, hudlege svarer:
Kløe er ikke noe typisk symptom på begynnende føflekkreft, men vi pleier å ta "fornemmelser" i en flekk og uro/engstelse hos den som har flekken alvorlig.
Flekken høres ikke typisk farlig ut, men kan fjernes ved et veldig lite inngrep som kan være både raskere og enklere enn å gå rundt å bekymre seg.
Man vil da bare ta et par millimeter utenfor og sende flekken til undersøkelse for å utelukke celleforandring og hudkreft, og du kan be om å få svaret på prøven skriftlig. Vanligvis er det ikke så veldig dyrt; 1250-1500 kr.
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2010.10.07 19:29