Spør legen: Kviser etter soling
Kviser etter soling
Jeg er en 50 år gammel kvinne som i hele mitt voksne liv har vært mer eller mindre plaget med kviser.
Nå er jeg blitt mye bedre, det dukker bare opp en og annen kvise av og til, men i motsetning til tidligere blir det nå verre etter å ha vært i sola (noe som tidligere hjalp). Det dukker da opp fullt av hvite "bobler" i fjeset.
Jeg har prøvd å finne kremer som kan hjelpe, men har ikke lyktes. Hva kan hjelpe?
–50år - kvinne
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei! Det er ikke uvanlig med oppbluss av kviser etter soling, selv om mange kan oppleve å bli bedre. Det kan være flere årsaker til forverringen, som at hornlaget i huden fortykkes litt slik at det blir tilstopninger av talgkjertlenes utførselsganger, noe som også kan forårsakes av fete solkremer.
For å unngå forverringen bør du for det første være forsiktig med å sole deg, bruk gjerne klær med rund hals på overdel uten utringning, og solhatt. Av solkremer bør du bruke anerkjente merker med høy faktor og lavt fettinnhold, gjerne gel eller spray. Dersom "kvisene" vedvarer kan det være aktuelt med en tablettkur for å bli bra igjen.
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2010.09.06 09:51