Spør legen: Byller og akne over hele kroppen

Byller og akne over hele kroppen

Jeg er ei jente på 23 år. Da jeg var 14 år fikk jeg en byll i lysken. Jeg var ikke hos lege med den da, men da jeg fikk en nederst i ryggen noen år etter var jeg hos legen.

De sa det ikke var farlig, men at det ikke var noe å gjøre med. Jeg ble satt på penicillinkur og sakte trakk seg byllen tilbake uten at det gikk hull på den. Siden den tid har det bare dratt seg på.

Nå har jeg med byller i nakken, lysken, under armene og til enkelte tider også i ansiktet. De er harde, røde og fulle av puss. Noen ganger sitter de i det ytterste hudlaget og de er lette å klemme ut. Andre ganger sitter de dypt under huden. Det blir et hovent punkt og det er hardt vev rundt denne cysten.

Nå for tiden har jeg fått en på baken. Den sitter i bretten der trusekanten er og er til stor bry når jeg går, sitter eller står. Den sitter dypt og er ca 5cm i omkrets, og vevet rundt er hardt.

For et par år siden var jeg hos min fastlege med dette problemet. Hun sendte meg videre til en hudspesialist som ikke visste hva det var, men som tilbød seg å skrive ut tabletter inneholdt en liten dose cellegift. Bivirkningene var mange, blant annet fatale følger som mulighet for sterilitet og økt sjanse for hudkreft. Jeg valgte å takke nei til disse pillene.

Min fastlege skrev videre ut tabletter Tetrysal eller Tetracyclin. Jeg fikk også en krem jeg kunne smøre på, men ingen ting ser seg til å virke. Jeg føler jeg har forsøket alt, og problemet begynner å bli stort og veldig plagsomt. Jeg føler meg helt hjelpesløs og absolutt tilsidesatt når det gjelder forskning og det å finne en diagnose.

Det hemmer min hverdag utrolig mye, og nå skulle jeg ønske noen kunne ta dette seriøst og finne ut av det.

Jeg har forsket litt på egenhånd, og blant annet funnet ut at problemet blir mindre om jeg ikke spiser sjokolade, samt at det blusser opp hvis jeg spiser noe som inneholder spesielle bakteriekulturer (jeg får utslag av penecillin, yoghurt og noen typer oster).

Byllene er harde og vonde i vel en og en halv uke før den enten trekker seg tilbake, eller at skinnet ytterst blir mykt og følelsesløst og det til slutt går hull på den. Først kommer det helt gul flytende verk, lik konsistens som vaniljesaus og andre ganger blodvann med verk.

Etter å ha lest litt på nettet har jeg funnet frem til en hudsykdom som minner om dette. Det latinske navnet på denne sykdommen er Hidradenitis suppurativ. Mange trekk er like og etter å ha googlet bilder er byllene også veldig like. Det som får meg til å tro at det ikke er denne hudsykdommen, er at det sitter ikke bare der vi har svettekjertler. Problemet er jo også i nakken og til tider i ansiktet.

Grunnen til at jeg veldiger å kontakte dere, er at kanskje dere kan vite hva det er, eller at dere vet om flere med samme problem. Kanskje dere har hørt om noe lignende, eller at dere har noen gode råd om hvordan jeg skal gå frem for å bli tatt alvorlig med dette tilsynelatende ukjente problemet.

Hva kan dette være, og hva skal jeg gjøre?

–Fortvilet jente 23

Jon Langeland, hudlege svarer:

Hei!

Du har Hidradenitis Suppurativa (HS), en meget plagsom tilstand som gir byller og vedvarende kronisk betente talgkjertler i lysker og under armene, samt noen ganger mer utbredt og i kombinasjon med varierende grad av kviser også bylliknende acne conglobata.

Man vet ikke hva HS kommer av eller hvorfor noen får det. Jeg kan jo forstå din bitterhet over at det finnes så lite kunnskaper og er så vanskelig å få ordentlig hjelp for en sykdom som i så stor grad kan påvike livskvaliteten.

Det er i flere hudleger som er enig med deg i dette, og på Hudavdelingen i Tromsø, i Roskilde i Danmark og på Karolinska Sjukhuset i Stockholm planlegger de nå å opprette et register over pasienter som lider av dette. Et slikt register kan bli utgangspunkt for forskning, samt gi informasjon til helsepersonell og dem som lider av dette.

Vanlig behandling er langvarig antibiotika, ofte i kombinasjon med tetracyclin eller lymecyclin, eventuelt lokalt med Dalacin, dessuten kirurgisk fjerning av kronisk lokaliserte "byller".

I noen tilfeller, spesielt der det er kombinert med kraftig acne, har kvisepreparatet Roaccutane/Isotretinoin vært benyttet med god effekt selv om bivirkninger av preparatet kan forekomme. Vanligvis er de ganske milde og forbigående.

Du bør forsøke å finne deg en hudlege med kommunalt tilskudd og som er interessert i denne sykdommen og vant med slik behandling, og samtidig be om å bli meldt inn i registeret i Tromsø.

– Jon Langeland, hudlege

Publisert: 2010.09.20 15:45