Spør legen: Store kløende blemmer hver vår
Store kløende blemmer hver vår
Hei!
Jeg har siden jeg var en liten jente slitt med store røde kløende blemmer på huden hver vår. Har vært hos fastlegen min gjentatte ganger, men han finner ikke ut hva det er. Jeg merket at det hadde blitt vår idag da jeg våknet med årets første blemmer.
Det er et lite hull i midten av disse, som et stikk, så jeg tror de kan komme fra insekter. Det har jo ikke kommet blader på trærne ennå, så jeg tviler på at jeg er allergisk mot det.
Katten min hadde lagt seg opp i senga mi i natt etter at han hadde vært ute, så jeg tror det er han som hadde smitten med seg. Finner heller ingenting på nettet om disse blemmene, så jeg lurer på om jeg er den eneste som sliter med dette.
Jeg tror selv at det er et insekt som kommer om våren jeg er allergisk mot, men er absolutt ikke sikker. Vil gjerne få en vurdering av hva det er og om det går an å behandle seg for det. Det klør irriterende mye.
–Jente 19 år
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei!
Du skriver ikke hvordan utslettene fordeler seg på kroppen. Men det er absolutt ikke umulig at det kan skyldes loppestikk og at katten din er "medskyldig".
Om våren klekkes fuglelopper fra gamle fuglereder på husmøner, takrenner og lignende i solvarmen. Loppene hopper ned på bakken og kan komme inn av vinduer, spesielt dersom man bor i første etasje. En annen mulighet er at de kan følge med katten utenfra.
Loppene overlever ikke på mennesker, men lager gjerne stikkliknende hevelser som ligger i nærheten av hverandre. Stikkene kommer ofte på leggene, armene eller andre områder på kroppen der loppa har gått bortover huden og bitt litt her og der.
Hudlesjonene kan vare 1-2 uker før de forsvinner, og om du ikke passer på å holde vinduet stengt på dagen og kattene ute av soverommet hele tiden, kan du stadig få flere stikk.
På selve stikkene får du bare bruke litt Eurax og kanskje noe Hydrocortison for å dempe kløen, så gir de seg etter hvert.
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2010.05.03 09:54