Spør legen: Arr etter kviser
Arr etter kviser
Jeg har i et par år vært plaget av kviser og hudormer, spesielt på haka og i pannen. Fikk Tetralysal og Aberela av legen. Jeg brukte Aberela i åtte uker og er nå i min niende uke med Tetralysal. Fikk et kraftig oppbluss av kviser i starten, og legen min mente at det kunne være at Aberela-kremen irriterte huden.
Kvisene var små, men etterlot seg røde merker som nå, en uke etter at jeg sluttet å bruke Aberela, ser ut som små flate søkk i huden. De ser ikke særlig dype ut.
Er dette arr? Vil de forsvinne etter hvert? Hva kan jeg eventuelt gjøre med dem?
–En som er lei av kviser
Jon Langeland, hudlege svarer:
Dessverre kan kviser gi arr i huden dersom det er sterk betennelsesreaksjon. Men veldig mye av det som er synlig i huden til å begynne med, går gradvis tilbake av seg elv.
Ved vedvarende rødhet kan man forsøke kar-laser for å få det raskere vekk, det kan også svekke eventuelle arr.
Dersom ujevnhetene i huden ikke er forsvunnet etter flere måneder etter at kvisene ble borte, kan det være aktuelt å forsøke noe som heter Fraxel-laser. Men det hjelper dessverre ikke alltid, det heller.
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2009.11.05 09:22