Spør legen: Røde merker på huden

Røde merker på huden

Hei.

For ca 18 måneder siden fikk jeg en rød flekk på høyre side av nesa. Jeg tenkte at den ville forsvinne og brydde meg ikke om den. Men den forsvant ikke, jeg har i stedet fått mange flere.

Nå har jeg seks flekker i ansiktet, og jeg har også fått dette på hele brystkassen litt på armene. Dette er veldig plagsomt for meg. Ser ut som sprukne blodkar.

En turnuskandidat som så på det, sa at det var hormonelt, men ingen prøver eller noe ble tatt. Jeg er 29 år. Hvis jeg trykker på dem, forsvinner de, men de kommer tilbake med en gang.

Dette er noe jeg vil ha bort, og jeg merket nettopp at jeg holder på å få to til i ansiktet. Hva kan dette være?

–Vero9

Jon Langeland, hudlege svarer:

Hei!

Ut fra din beskrivelse høres det ut som du er i ferd med å få mange "sprukne" , egentlig utvidete blodkar i huden.

Når det er konsentrert med et sentralt blodkar omgitt av et lite nettverk, kalles det gjerne for "spider". Det kan også være bare en liten, rød flekk på opptil et par millimeter, de kalles for "cherry angiom" og kommer gjerne hos dem som er litt eldre.

Begge deler forekommer som regel uten noen form for sykdom, men kan være sjenerende av kosmetiske årsaker. Det vanligste i dag er å fjerne dem med karlaser, og som oftest er nok med én behandling. et er ingen spesiell risiko forbundet med dette, og det er sjelden det blir noe varig merke.

– Jon Langeland, hudlege

Publisert: 2009.11.02 11:05