Spør legen: Flasseksem i hodebunnen
Flasseksem i hodebunnen
Hei. Problemet mitt er at jeg alltid har tørr hodebunn (flasser også litt av i bittesmå biter) samtidig som det etter vask raskt bygger seg opp et hvitt/gult lag med fet hud, eller døde hudceller i hodebunnen. Faktisk så mye at jeg føler for å skrape og klø det bort, noe som bare gir sårhet og mye mer flass. Men hvis jeg ikke skraper det bort så blir dette laget bare tykkere selv om jeg vasker hår og hodebunn jevnlig. Hodebunnen virker både fet og tørr på samme tid.
Er det noen shampoo som kan hjelpe, og i så fall en for fet eller en for tørr hodebunn? Eller en flasshampo? Har prøvd litt forskjellig, men det hjelper enten lite eller bare forverrer tørrheten. Håper du kan hjelpe!
Hilsen
–anonym9891
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei! Det du beskriver er sannsynligvis "flasseksem", også kalt seborrhoisk eksem. Som er en blandig av fet hodebunn og flassing. Noen ganger kan det være mer tørt og det kan også finnes tilfeller der det er vanskelig å skille flasseksem fra hodebunnspsoriasis.
Det finnes flere shampoer som kan hjelpe; f.eks. Vichy Dercos, og LaRoche Posay Kerium/Kerium DS. Fungoral shampo er spesielt laget for flasseksem og kan være bra for mange, men den må du ha resept på. Det kan dessuten være god hjelp av en sterkere kortisonoppløsning, som også må forskrives av lege og som smøres i hodebunnen 2-3 kvelder ukentlig. Det går an å kombinere flere av disse behandlingsalterantivene.
Jeg foreslår at du starter med shampoene og ser hvordan det går, ev. må du oppsøke lege for nærmere diagnostikk og forskrivning av reseptpliktige midler.
Mvh
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2009.03.11 09:36