Spør legen: Klumper rundt brystvorten

Klumper rundt brystvorten

Hei. Jeg har et stooort problem som er veldig sjenerende og som går veldig utover selvtilliten. Jeg tør ikke gå til legen med dette for jeg syntes det er direkte pinlig. Derfor er dette min eneste måte å kunne spørre om hjelp på.

Det som er, er at jeg har noen klumper rundt brystvorten på begge puppene. De ligger liksom på det brune partiet som egentlig skal være helt glatt. De er ikke så veldig store, men de er mange - ca. 12 stk. Dette er noe jeg alltid har hatt og de kommer mer tilsyne når jeg fryser. Når jeg ikke fryser kan du ikke se de så godt, men de er synlige nok hvis du skjønner.

Vet du hva dette ka være, og finnes det en behandling jeg kan gjøre selv? Har vært inne på tanken om det kan være vorter? Jeg har så vanvittig lyst til å bli kvitt dette. Det har gått utover forholdene jeg har hatt i form av at jeg ikke har lyst å vise meg. Nå er jeg nettopp blitt sammen med en ny og trenger virkelig hjelp.

På forhånd; tusen takk :)

–lei_1986

Jon Langeland, hudlege svarer:

Hei!

På det brune partiet på brystene utenfor selve brystvorten (kalles "areola" på fagspråket) kan det forekomme forskjellige typer hudforandringer og utslett. Noen av "hudforandringene" som ikke er sykdom og betraktes som "normalt" kan likevel være et problem. Det du beskriver høres for meg ut til å kunne være litt store talgkjerlter som er innenfor det normale og som heller ikke så lett kan fjernes. Vi ser også noen ganger små hudpolypper som ligger nærmest oppå huden i areola-området og som kan fjernes ganske lett, men det høres ikke til å være det du har.

Siden du er såpass sjenert av dette spørs det om du kanskje skal vurdere å ta deg en tur til fastlegen eller hudlegen. Siden du synes det er såpass pinlig kan du ev. be om å få en kvinnelig lege dersom det kjennes bedre.

Hilsen

– Jon Langeland, hudlege

Publisert: 2009.03.10 11:20