Spør legen: Korleis bygge opp igjen huden på hendene?

Korleis bygge opp igjen huden på hendene?

Eg har slitt med eksemhender sidan fødselen, og brukt mykje sterk kortison (Elocon ol.). Har trappa ned bruken siste halve året på grunn av merkbart bedre tilstand, mykje pga. endra jobbsituasjon. Har meget tynn hud både inne i og utanpå hendene, og vil gjerne bygge opp igjen denne på riktig måte. Er det spesielle "repair"-kremar du kan anbefale? Til dagleg brukar eg/har eg brukt NAF Krembase og/eller meir fetthaldige kremar, som Ceridal etc.

–abcd663

Jon Langeland, hudlege svarer:

Hei!

Ditt utgangspunkt høres ganske fornuftig ut. For det er nok slik at langvarige plager med eksem og mye kortisonbruk kan svekke huden, bl.a. ved å gjøre den tynnere. Da må man for det første være veldig forsiktig med all eksponering for vann og andre lokalirriterende stoffer, slik at ikke eksemet bryter ut igjen. Man må også tilføre fettstoffer som kan styrke hudbarrieren f.eks. Locobase Repair.

Dersom det skulle komme til nye eksemutbrudd, bør du forsøke med gruppe 2-steroider som Apolar eller Locoid en kort periode. Det finnes også alternativer til kortisonsalver som inneholder et stoff som kalles tacrolimus som kan ha veldig god effekt ved at det gjenoppretter det normale immunsystemet i huden, uten man får samme bivirkninger som av kortison.

Forsøk litt av disse tingene. Konferer dessuten med legen din for å få de nødvendig resepter.

Mvh

– Jon Langeland, hudlege

Publisert: 2009.02.03 12:09