Spør legen: Hevelser i ansiktet
Hevelser i ansiktet
Fra tid til annen får jeg hevelser over øynene og i leppene. Det starter ved at det klør og svir litt, og ser til å begynne med ut som små myggstikk som siden eser ut. Ved de verste utbrudd har øyet/leppen blitt dobbelt så stor. Jeg har testet meg for allergi, men det kunne ikke påvises at jeg var allergisk mot noe.
Jeg kan ikke se noe mønster i at det skjer når jeg har spist noe spesielt eller smurt meg med noen spesiell krem. Jeg innbiller meg likevel at det oftest skjer i forbindelse med menstruasjon og/eller når jeg er syk eller forkjølet. Liksom som kjertler hovner opp. Det er veldig ubehagelig og ser ikke så pent ut. Ved en anledning hovnet jeg opp i øyet og i halsen, men det er lepper og øyne som er gjengangerne.
Vet du hva dette kan være, og er det noe jeg kan gjøre for å unngå dette?
–ij71
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei!
Det forekommer en form for flyktig tilbakevendende utslett som kalles elveblest. Typisk med røde, kløende hevelser som forsvinner uten merker. Selve utslettene kan oppføre seg som om de er ledd i en allergisk reaksjon, men det er ofte svært vanskelig å finne en allergisk utløsende faktor i form av mat, medikamenter eller annet. At man ikke finner noen bestemt årsak kan gjøre situasjonen ennå mer frustrerende. Noen ganger kan det være en "fysikalsk" årsak, dvs. at det utløses av kulde, varme, trykk osv.
For det første kan du forsøke å kartlegge om det foreligger noe bestem "mønster", og i så fall unngå det som virker utløsende. Dernest kan du forsøke antihistamin som Zyrtec forbyggende og se om det hindrer utbrudd. Dessuten kan det være greit å vite at denne typen utbrudd har en tendens til å gi seg gradvis.
Dersom du har vedvarende plager bør du oppsøke en hudlege, helst når utbruddet er på det verste, for nærmere dagostikk og ev. supplerende medisinering.
Hilsen
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2009.02.03 13:15