Spør legen: Vorter hos barn
Vorter hos barn
Hei! Min sønn fikk fjernet en vorte på håndleddet med laser for ca. ett år siden. Det var en vond opplevelse, for legen strevde med å få brent alt. Det var også veldig vondt, selv om gutten fikk bedøvende sprøyte. Det viste seg at legen ikke fikk fjernet alt, og vorten vokste opp igjen og ble større.
Vi har siden penslet med vortemiddel, noe som har holdt vorten i sjakk, men nå har gutten min fått flere nye, små vorter på kroppen - to ved kneet og en på brystet. De vokser raskt og dette er ubehagelig for sønnen min, spesielt under gymmen på skolen, i svømmehallen osv.
Hva kan gjøres for å fjerne vortene på en bedre måte? Sønnen min ønsker overhodet ikke å gå tilbake til samme lege for laserbehandling, men kan laserbehandling ordnes på en mindre smertefull måte?
–ing64
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei!
Vorter hos barn er ikke så enkelt. Vortene kan være sjenerende for den som har dem og kan føre til redusert livskvalitet ved at de synes det er pinlig og "ekkelt" at andre skal merke det osv. Disse vortene hos barn skyldes virus, og det fortsetter å komme nye helt til innehaveren blir "immun", dvs. danner egne antistoffer som kan medføre at vortene forsvinner. Dette kan ta en stund (måneder, år) og i mellomtiden dannes det nye vorter også på steder der de tidligere er fjernet. Det kan derfor være bra å forsøke med tålmodighet og litt kjerringråd ev. kombinert med overflatisk vortemiddel, så vil de forsvinne før eller senere uten arr.
Dersom det ikke kommer nye og det bare er igjen en eller to vorter, kan det være tegn på at det er dannet antistoffer og da er det aktuelt å være litt mer aktiv med laser, frysing eller annet. Alle disse metodene vil gjøre litt vondt, men EMLA-krem 1-2 timer før behandlingen kan hjelpe på det.
Med hilsen fra
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2009.01.02 10:57