Spør legen: Hudinfeksjon - abscesser
Hudinfeksjon - abscesser
Heisann. Jeg fikk min første abscess rundt august etter en danseleir. Den kom under armen, og noen dager etterpå fikk jeg en i magen, en litt under magen og to bak på lårene mine. Jeg prøvde selvfølgelig å presse dem ut siden jeg trodde det var vanlige kviser. De som lå bak på lårene og den under magen gjorde mest vondt og ble store. Det ble til slutt konstatert at det var hudinfeksjon og at de måtte opereres bort siden de hovnet opp og gjorde vondt. Senere fikk jeg antibiotika osv.
Legen har aldri gitt meg et konkret svar på hvordan jeg fikk infeksjonen, men jeg fortsatte å få abscesser noen uker deretter. Nå kommer de kanskje to ganger i månededen, både små og store. Jeg har funnet ut at jeg må presse dem ut selv der det kommer ut blod og gul/hvit puss/væske eller hva dere kaller det, og dekke dem med plaster.
Senere ble jeg sendt til en hudlege av fastlegen. Hun spurte noen spørsmål og sa at jeg kanskje ikke var renslig nok, at jeg må¨dusje rett etter trening og at jeg aldri må klø meg med neglene osv. Når jeg tenker meg om så har jeg kanskje vært litt urenslig, og klødd meg litt der det har vært abscess, men det er noen steder som jeg ikke kommer på at jeg har klødd i det hele tatt og likevel får jeg abscess.
Så fikk jeg en krem til å smøre på, men jeg vil jeg få en slutt på dem. Jeg skjønner ikke hva jeg bør gjøre, og blir snart gal. Jeg har sett noen bilder der folk har fått i ansiktet og visse steder. Jeg får som oftest feber når de kommer og må ta fri fra jobben. Jeg klarer ikke mer. Finnes det noen hjelp?
–Ungdomslivet
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei!
Det du beskriver er nok mest sannsynlig en hudinfeksjon, men det bør du kunne få bekreftet. Legen kan ta en prøve av pusset til dyrkning for å påvise hvilken bakterie det dreier seg om. Dette kan danne utgangspunkt for en antibiotikabehandling som sannsynligvis bør vare minst 1en uke lenger enn vanlig, ev. med lavere dosering på slutten. Typisk bakterie som årsak kan være gule stafylokokker.
Dersom det ikke påvises noen spesiell bakterie, kan det være noe som kalles "hidradenitt" som særlig gir abscesser i lysker, under armene, på baken og på nakke uten at det er en egentlig infeksjon, men kjertler som oppfører seg "unormalt". Etter dyrkning må legen ta standpunkt til hva som foreligger og gi deg tabletter/antibiotika, dessuten ev. etterfølgende lokalbehandling med Dalacin-liniment i affiserte områder.
Dersom du blir ordentlig undersøkt bør du også kunne få effektiv behandling.
Lykke til!
Mvh
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2008.12.15 17:07