Spør legen: Betennelse i huden rundt øyet

Betennelse i huden rundt øyet

Hei. Min mor på 72 år har hatt en hevelse under venstre øye, store deler av kinnet og på øyelokket i 5 måneder. Hun er undersøkt av øyelege med alle slags røntgen og øvrige undersøkelser, uten at man fant noen feil. Optikeren hennes sier at det sitter i huden. Hun er ødematøs, og dette forstyrrer synet hennes. Hun ser dobbelt, og øynene hennes synkroniserer ikke. Hun har ikke smerter til vanlig. Noen ganger når hun ser brått til venstre kan det smerte til. Hun føler at det er noe som irriterer under øyelokket. Det er rødhet på øyelokket.

Hun har hatt diabetes type 2 i 22 år, og har vært insulinbehandlet i 12 år. 18 I.E. morgen og 16 I.E. kveld. Hun har stått på Enalapril ivax 5 mg x 1 daglig siden i sommer. Kan det være bivirkninger? Hun har også stått på Trombyl 75 mg x 1 daglig siden i sommer. Ellers bruker hun Simvastatin actavis 10 mg x1 daglig (i ca 6-7 år) og Levaxin 100 microg x 1 daglig (i over 10 år).

Ettersom øyelegen ikke finner noe som helst på øyet og optikeren sier at problemet er å finne i huden, så spør jeg: Kan det være en betennelse i huden som forårsaker dette, eller er det rett og slett alderen som øyelegen var så snill å opplyse min mor om? Min mor er aktiv, men dette går utover f.eks. bilkjøring og egentlig alt hun gjør da hun ser dobbelt.

Hilsen

–bekymret datter

Jon Langeland, hudlege svarer:

Hei bekymret datter! Jeg måtte lese de to første linjene flere ganger. Din mor har altså en stor hevelse som enten er årsak til, eller en del av, et problem som gir dobbeltsyn. Og så får hun beskjed av øyelegen om at det "ikke er noe å finne" og at hun dessuten er gammel!? Dette er ikke i orden! Men selvfølgelig frustrerende for deg og henne å bli stående med et stort uløst problem. Ikke for å kritisere kolleger, men her kunne vel øyelegen trått til som litt mer enn øyelege og i det minste bidratt til en tverrfaglig kommunikasjon med f.eks. hudlege og infeksjonsmedisiner for å forsøke å stille en diagnose.

Det foreligger åpenbart en form for betennelsestilstand, og det er årsaken til denne man må finne. Det forekommer ikke så sjelden "rosen" rundt øyeregionen, men det skyldes en streptokokkinfeksjon og har vanligvis et ganske akutt forløp. En mer sannsynlig mulighet dersom det skulle være en infeksjon, er borreliose - en flottbåren bakterieinfeksjon som særlig rammer dem som ferierer på Sørlandet eller sør i Østfold og som utvikler seg gradvis i månedene etterpå. Hudlegene kan gjerne stille denne diagnosen ved å se på huden der det finnes en rød "kant" som øker i utbredelse. Hos din mor vil en blodprøve på borreliaantistoffer kunne gi en pekepinn og er absolutt å anbefale.

Dersom hudlegen og infeksjonsmedisineren ikke kan løse dette sammen med øyelegen, må revmatologen koples inn med tanke på mer sjeldne ikke infeksiøse betennelsestilstander. Personlig holder jeg borreliainfeksjon som en av de mest sannsynlige årsakene, og hvis blodprøven gir høyt utslag på antistoffer kan hun spise antibiotika (doxylin mest brukt) i 3 uker og bli bra.

Jeg er helt sikker på at dette problemet kan løses, og dere må ikke gi dere før det er i orden. Setter uansett pris på å få vite "fasiten" direkte til meg etter hvert.

Mvh og lykke til fra

– Jon Langeland, hudlege

Publisert: 2008.11.26 10:54